Kliknij tutaj, aby wyszukać

Powierzchnia styczności : ryzyko nadpompowania lub niedopompowania

Opony Twojego samochodu wydają się być ciężkie i twardo osadzone w asfalcie? I na dodatek, powierzchnia styku Twoich opon obejmuje często kilka centymetrów kwadratowych. Konieczne jest zachowywanie podstawowych zasad bezpieczeńśtwa, aby nie narażać się niepotrzebnie na zagrożenia.

Powierzchnia styczności opony jest ograniczona, nawet w przypadku optymalnych warynków. Zalecana jest regularna kontrola ciśnienia w oponach. Niedopasowane ciśnienie może radykalnie zmienić rozmiar powierzchni stycznej, jak na poniższej ilustracji:

Ciśnienie musi być regularnie sprawdzane, ponieważ pozory często nas mylą.


Inny ważny punkt dotyczy kąta pochylenia kół.. Jak wyjaśniamy w naszym przewodniku, im kąt pochylenia jest większy, tym opona ma mniejszy kontakt z powierzchnią drogi. Poniższy schemat świetnie ilustruje tę sytuację:


Duży kąt wygięcia pozwala na łatwiejsze wchodzenie w zakręty. W zamian, ogranicza drastycznie objętość powierzchni stycznej!

To małe zmiany, niedostrzegalne, które krok po kroku mogą mieć istotny wpływ na zachowanie pojazdu.

Powierzchnia styczności musi być ciągle sprawdzana, aby uniknąć ryzyka aquaplaningu. Należy wiedzieć, że ryzyko aquaplaningu zależy tak od powierzchni styku, jak i od głębokości rowków bieżnika.

Związek między powierzchnią styczną a wysokością

Jak na ilustracji poniżej, forma powierzchni styku jest zróżnicowana w zależności od wysokości opony, jest duża (65, schemat po lewej) lub ograniczona (35, schemat po prawej).