Opony samochodowe
Opony motocyklowe
Opony quadowe
Felgi stalowe
Felgi aluminiowe
Zestaw felgi + opony
Łańcuchy śniegowe
Wyważanie
Pompowanie
Narzędzia i oprzyrządowanie pomocnicze
Naprawa
Akumulatory
Oleje
Akcesoria
TPMS
Montaż - Przykręcanie
Dodatki
Przewodnik
Dostawa i montaż
Pro
Moje konto
Kontakt
Etykiety energetyczne mają przekazywać informacje, na podstawie których konsumenci mogą dokonać świadomego wyboru optymalnego ogumienia do swojego pojazdu. Informują o oporach toczenia opony, przekładających się na efektywność paliwową opony, o poziomie generowanego przez oponę hałasu oraz o przyczepności opony na mokrej nawierzchni. Zatem etykiety służą do kategoryzowania poziomu wydajności opon, a także do zachęcania producentów do projektowania ogumienia bardziej efektywnego, ekologicznego, bezpiecznego i cichego.
Do sklasyfikowania opon i ich wydajności, opracowano 3 etykiety energetyczne:
Obowiązek umieszczania etykiet energetycznych na ogumieniu dla samochodów osobowych i dostawczych dopuszczonych do sprzedaży na rynku europejskim określa rozporządzenie (WE) nr 1222/2009. Będzie ono zastąpione rozporządzeniem (UE) 2020/740, które zacznie obowiązywać od 1 maja 2021 roku w związku z wejściem w życie nowych wymogów. Dotyczą one także samochodów ciężarowych i autobusów.
Zgodnie z rozporządzeniem oprócz standardowej etykiety na oponie można umieszczać informację o przyczepności w trudnych warunkach na śniegu i lodzie. W ten sposób na etykietach podawane są cztery informacje. Opony dostosowane do trudnych warunków jazdy na śniegu są oznaczone piktogramem śnieżynki na tle góry z trzema szczytami, natomiast do jazdy na lodzie – piktogramem oblodzonej góry.
Ponadto nowe symbole energii określają także wyraźniej, że zużycie paliwa dotyczy zarówno pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych. Wartość zewnętrznego hałasu toczenia jest podawana w decybelach w dolnej części etykiety.
Nowe przepisy wprowadzają także zakaz opon, których współczynnik oporu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni wynosi F i G, co oznacza, że skala została ograniczona do 5 klas (od A do E zamiast od A do G).
Ostatecznie wydajność ogumienia określona 5 parametrami będzie oceniana w znormalizowanych testach, a władze krajowe mogą przeprowadzać kontrole. Będzie nawet możliwość uzyskania dodatkowych informacji pochodzących z bazy danych Komisji Europejskiej na podstawie kodu QR.
Należy zauważyć, że rozporządzenie (WE) nr 661/2009 w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów silnikowych określa minimalne wymogi dotyczące wydajności ekologicznej opon.
Porównanie między poprzednią a nową generacją etykiet energetycznych:
Opony samochodowe