Koło zapasowe to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa. Służy do zastąpienia przebitej lub uszkodzonej opony. Zwykle znajduje się w bagażniku lub pod pojazdem. W zależności od modelu może to być pełnowymiarowe koło takie jak pozostałe w Twoim aucie. Może to być też mniejsza wersja, tzw. "dojazdówka", przeznaczona do krótkotrwałego użytku.
Pełnowymiarowe koło zapasowe jest identyczne jak pozostałe koła pojazdu. Ma felgę i oponę o tych samych wymiarach. Umożliwia zastąpienie przebitego koła bez szczególnych ograniczeń, zarówno pod względem prędkości, jak i dystansu.
Uważaj, aby nie mylić pełnowymiarowego koła zapasowego z samą oponą zapasową. Sama opona zapasowa to wyłącznie opona, bez felgi. Nie może być więc użyta natychmiast po przebiciu, ponieważ najpierw trzeba ją założyć na odpowiednią felgę, napompować i wyważyć.
Zalety pełnowymiarowego koła zapasowego
Pełnowymiarowe koło zapasowe oferuje kilka korzyści:
Dla kierowców pokonujących długie trasy lub poruszających się po obszarach wiejskich pozostaje to najpewniejsze rozwiązanie.
Wady pełnowymiarowego koła zapasowego
Mimo zalet, ma ono również ograniczenia:
Nasze wskazówki dotyczące bezpieczeństwa
Wymiana koła nie jest skomplikowana, ale wymaga odrobiny metodyki:
Zaleca się szybko udać do profesjonalnego serwisu w celu naprawy lub wymiany uszkodzonej opony.
Koło typu dojazdówka
Dojazdówka to tymczasowe koło awaryjne, węższe i lżejsze niż standardowe koło.
Zaprojektowana tak, aby zajmować mniej miejsca w bagażniku, pozwala kontynuować jazdę po przebiciu. Można jednak jechać tylko na krótkim dystansie i z ograniczoną prędkością. Prędkość jest zazwyczaj ograniczona do maksymalnie 80 km/h. Celem dojazdówki jest umożliwienie dojazdu do warsztatu w celu naprawy lub wymiany uszkodzonej opony.
Zestaw naprawczy
Zestaw naprawczy to kompaktowe rozwiązanie pozwalające tymczasowo uszczelnić przebicie bez wymiany koła. Najczęściej składa się z płynu uszczelniającego i kompresora. System zatyka perforację i dopompowuje oponę, aby można było wznowić jazdę.
Uwaga, zestaw naprawczy to rozwiązanie tymczasowe. Służy do pokonania krótkiego dystansu. Następnie należy naprawić lub wymienić uszkodzoną oponę.
Uszczelniacz do opon w sprayu
Uszczelniacz do opon w sprayu to awaryjne rozwiązanie, głównie do niewielkich perforacji lub drobnych przebić. Używa się go, wstrzykując preparat bezpośrednio do opony przez zawór. Płyn tymczasowo uszczelnia otwór, a gaz częściowo pompuje oponę, co pozwala natychmiast kontynuować jazdę.
Rozwiązanie to jest wygodne i szybkie, ale tylko tymczasowe. Przeznaczone do pokonania zaledwie kilkudziesięciu kilometrów — do czasu dotarcia do specjalisty w celu naprawy lub wymiany uszkodzonej opony.
Opony runflat
Opona runflat to opona zaprojektowana tak, by umożliwić dalszą jazdę nawet w przypadku utraty ciśnienia lub przebicia. Dzięki wzmocnionym bokom może utrzymać ciężar pojazdu bez powietrza. Pozwala przejechać od 50 do 80 km z ograniczoną prędkością. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo i eliminuje konieczność natychmiastowego postoju na drodze w celu wymiany koła.
Czy posiadanie koła zapasowego w pojeździe jest obowiązkowe w Europie?
Wbrew powszechnemu przekonaniu, w większości krajów europejskich koło zapasowe nie jest obowiązkowe. Przepisy nie nakazują posiadania koła zapasowego (ale kierowca powinien być przygotowany na przebicie opony i dysponować odpowiednim rozwiązaniem).
Czy można jeździć na kole zapasowym?
Tak. Pełnowymiarowe koło zapasowe może być używane normalnie. Natomiast dojazdówka nadaje się tylko na krótkie odcinki i przy ograniczonej prędkości.
Czy koło zapasowe w bagażniku się zużywa?
Nie, koło zapasowe przechowywane w bagażniku nie zużywa się w sensie zużycia bieżnika, dopóki nie jest używane.
Z kolei niektóre elementy starzeją się z czasem, nawet bez jazdy: