Opony samochodowe

Koło zapasowe: co warto wiedzieć

Koło zapasowe to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa. Służy do zastąpienia przebitej lub uszkodzonej opony. Zwykle znajduje się w bagażniku lub pod pojazdem. W zależności od modelu może to być pełnowymiarowe koło takie jak pozostałe w Twoim aucie. Może to być też mniejsza wersja, tzw. "dojazdówka", przeznaczona do krótkotrwałego użytku.

Pełnowymiarowe koło zapasowe

Pełnowymiarowe koło zapasowe jest identyczne jak pozostałe koła pojazdu. Ma felgę i oponę o tych samych wymiarach. Umożliwia zastąpienie przebitego koła bez szczególnych ograniczeń, zarówno pod względem prędkości, jak i dystansu.

Uważaj, aby nie mylić pełnowymiarowego koła zapasowego z samą oponą zapasową. Sama opona zapasowa to wyłącznie opona, bez felgi. Nie może być więc użyta natychmiast po przebiciu, ponieważ najpierw trzeba ją założyć na odpowiednią felgę, napompować i wyważyć.

Zalety pełnowymiarowego koła zapasowego

Pełnowymiarowe koło zapasowe oferuje kilka korzyści:

  • Natychmiastowa gotowość do użycia: jest już założone na felgę i napompowane, co pozwala wymienić przebite koło bez zwłoki.
  • Prostota użytkowania: po zamontowaniu w pełni zastępuje koło, którego nie da się używać.
  • Taki sam komfort i bezpieczeństwo: zapewnia takie same osiągi w zakresie prowadzenia, hamowania i komfortu jazdy jak pozostałe koła pojazdu.

Dla kierowców pokonujących długie trasy lub poruszających się po obszarach wiejskich pozostaje to najpewniejsze rozwiązanie.

Wady pełnowymiarowego koła zapasowego

Mimo zalet, ma ono również ograniczenia:

  • Gabaryty: pełnowymiarowe koło zajmuje sporo miejsca w bagażniku.
  • Ręczny montaż: potrzebny jest lewarek i klucz do kół oraz minimum umiejętności, by zamontować koło zapasowe.
  • Konserwacja: koło zapasowe musi być napompowane i w dobrym stanie, o czym wielu kierowców zapomina.

Nasze wskazówki dotyczące bezpieczeństwa

  • Sprawdzaj ciśnienie w kole zapasowym co najmniej dwa razy w roku.
  • Upewnij się, że lewarek i klucz do kół znajdują się w bagażniku.
  • Jeśli używasz dojazdówki, bezwzględnie przestrzegaj ograniczeń prędkości.

Jak założyć koło zapasowe w kilku krokach

Wymiana koła nie jest skomplikowana, ale wymaga odrobiny metodyki:

  • Krok 1: Zaparkuj pojazd na stabilnym, równym podłożu, najlepiej poza ruchem.
  • Krok 2: Zasygnalizuj swoją obecność i problem, włączając światła awaryjne.
  • Krok 3: Wyjmij lewarek, klucz do kół i koło zapasowe.
  • Krok 4: Delikatnie poluzuj śruby koła z przebitą oponą.
  • Krok 5: Ustaw lewarek w punkcie podparcia przewidzianym przez producenta i podnieś pojazd.
  • Krok 6: Odkręć śruby i zdejmij uszkodzone koło.
  • Krok 7: Załóż koło zapasowe, prawidłowo je pozycjonując.
  • Krok 8: Dokręć śruby ręką, opuść samochód, a następnie mocno dokręć śruby.

Zaleca się szybko udać do profesjonalnego serwisu w celu naprawy lub wymiany uszkodzonej opony.

Alternatywy dla koła zapasowego

Koło typu dojazdówka

Dojazdówka to tymczasowe koło awaryjne, węższe i lżejsze niż standardowe koło.

Zaprojektowana tak, aby zajmować mniej miejsca w bagażniku, pozwala kontynuować jazdę po przebiciu. Można jednak jechać tylko na krótkim dystansie i z ograniczoną prędkością. Prędkość jest zazwyczaj ograniczona do maksymalnie 80 km/h. Celem dojazdówki jest umożliwienie dojazdu do warsztatu w celu naprawy lub wymiany uszkodzonej opony.

Zestaw naprawczy

Zestaw naprawczy to kompaktowe rozwiązanie pozwalające tymczasowo uszczelnić przebicie bez wymiany koła. Najczęściej składa się z płynu uszczelniającego i kompresora. System zatyka perforację i dopompowuje oponę, aby można było wznowić jazdę.

Uwaga, zestaw naprawczy to rozwiązanie tymczasowe. Służy do pokonania krótkiego dystansu. Następnie należy naprawić lub wymienić uszkodzoną oponę.

Uszczelniacz do opon w sprayu

Uszczelniacz do opon w sprayu to awaryjne rozwiązanie, głównie do niewielkich perforacji lub drobnych przebić. Używa się go, wstrzykując preparat bezpośrednio do opony przez zawór. Płyn tymczasowo uszczelnia otwór, a gaz częściowo pompuje oponę, co pozwala natychmiast kontynuować jazdę.

Rozwiązanie to jest wygodne i szybkie, ale tylko tymczasowe. Przeznaczone do pokonania zaledwie kilkudziesięciu kilometrów — do czasu dotarcia do specjalisty w celu naprawy lub wymiany uszkodzonej opony.

Opony runflat

Opona runflat to opona zaprojektowana tak, by umożliwić dalszą jazdę nawet w przypadku utraty ciśnienia lub przebicia. Dzięki wzmocnionym bokom może utrzymać ciężar pojazdu bez powietrza. Pozwala przejechać od 50 do 80 km z ograniczoną prędkością. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo i eliminuje konieczność natychmiastowego postoju na drodze w celu wymiany koła.

FAQ

Czy posiadanie koła zapasowego w pojeździe jest obowiązkowe w Europie?

Wbrew powszechnemu przekonaniu, w większości krajów europejskich koło zapasowe nie jest obowiązkowe. Przepisy nie nakazują posiadania koła zapasowego (ale kierowca powinien być przygotowany na przebicie opony i dysponować odpowiednim rozwiązaniem).

Czy można jeździć na kole zapasowym?

Tak. Pełnowymiarowe koło zapasowe może być używane normalnie. Natomiast dojazdówka nadaje się tylko na krótkie odcinki i przy ograniczonej prędkości.

Czy koło zapasowe w bagażniku się zużywa?

Nie, koło zapasowe przechowywane w bagażniku nie zużywa się w sensie zużycia bieżnika, dopóki nie jest używane.

Z kolei niektóre elementy starzeją się z czasem, nawet bez jazdy:

  • Ciśnienie powietrza stopniowo spada, dlatego należy sprawdzać i dopompowywać koło co 3–6 miesięcy.
  • Guma opony może się degradować wraz z wiekiem, zwłaszcza jeśli koło narażone jest na ciepło, wilgoć lub wahania temperatur (pęknięcia, twardnienie).
  • Felga również może z czasem lekko korodować.
Kontynuuj przeglądanie bez akceptacji >
O plikach cookie i innych znacznikach
Oponylider.pl (AD TYRES) oraz jej partnerzy (Google, Hotjar, Microsoft) używają plików cookies (ciasteczek) i innych znaczników (webstorage) w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu, ułatwienia nawigacji, przeprowadzania pomiarów statystycznych i personalizacji kampanii reklamowych. Pliki cookie i inne znaczniki przechowywane na Twoim urządzeniu mogą zawierać dane osobowe. Ponadto nie umieszczamy żadnych plików cookie ani innych znaczników bez Twojej dobrowolnej i świadomej zgody, z wyjątkiem tych, które są niezbędne do działania witryny. Twój wybór zachowujemy przez 6 miesięcy. Możesz wycofać swoją zgodę w dowolnym momencie, przechodząc do strony z plikami cookie i innymi znacznikami. Możesz kontynuować przeglądanie bez akceptowania plików cookie lub innych znaczników. Odmowa nie wyklucza dostępu do usług AD TYRES. Aby uzyskać więcej informacji, zapraszamy do odwiedzenia strony z plikami cookie i innymi znacznikami.
Spersonalizuj pliki cookie
LiveChat