Opony samochodowe
Opony motocyklowe
Opony quadowe
Felgi stalowe
Felgi aluminiowe
Zestaw felgi + opony
Łańcuchy śniegowe
Wyważanie
Pompowanie
Narzędzia i oprzyrządowanie pomocnicze
Naprawa
Akumulatory
Oleje
Akcesoria
TPMS
Montaż - Przykręcanie
Dodatki
Przewodnik
Dostawa i montaż
Pro
Moje konto
Kontakt
Nie ma nic gorszego dla kierowcy, gdy tuż przed odjazdem spostrzega, że opona jest przebita. Lub gdy usłyszy zwłowieszczy odgłos przebicia opony w momencie, gdy pędzi po autostradzie. Na szczęście dużo czasu minęło od lat 50-tych. Teraz opony nie pękają jak balony, a nowe technologie, takie jak runflat czy tubeless (opony bezdętkowe), pozwalają unikać nieprzyjemności. Nawet standardowe opony ze średniego przedziału cenowego są solidnej jakości.
Na tej stronie możesz znaleźć informacje na temat:
Ciało obce: wbicie się w bieżnik jakiegoś obcego elementu powoduje szybszą lub wolniejszą utratę ciśnienia. Zwykle są to gwoździe, śruby, odłamki szkła lub ostre kamyki.
Złe ciśnienie: wbrew ogólnie przyjętym opiniom, to nie zbyt wysokie ciśnienie jest najbardziej ryzykowne, a niedopompowanie. W istocie, jazda ze zbyt niskim ciśnieniem może uszkodzić wewnętrzną strukturę opony i może spowodować wzrost oporu toczenia. Na przebicie opony trzeba bardzo uważać, zwłaszcza, że jest trudne do zauważenia.
W tym przypadku nie ma sensu zmieniać koła, ale przyjąć najwłaściwsze podejście do zmniejszenia ryzyka wypadku.
Często nie zauważamy pierwszych wahnięć lub problemów z kierownicą. Lecz w momencie ogromej utraty ciśnienia, a nawet eksplozji, najlepszą reakcją jest lekkie przyspieszenie w celu odzyskania przyczepności i kontrolowanego zatrzymania samochodu.
Pamiętaj, że kontynuowanie jazdy z przebitym kołem drastycznie zmniejsza szansę na naprawę w serwisie.
Możliwa jest tymczasowa naprawa opony tubeless (bezdętkowej) za pomocą sprayu do przebitych opon, o ile uszkodzenia nie są zbyt duże. Spray do przebitych opon zawiera pianę, która pozwala na zatkanie uszkodzeń.
Należy zlokalizować miejsce przebicia, wyjąć obce ciało i wstrzyknąć spray do wentyla. Rozpoczynając ponownie jazdę, należy nie poruszać się zbyt szybko.
Jeśli próby tymczasowej naprawy się nie powiodły, można użyć koła zapasowego. Pamiętaj zatem o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w Twojej zapasowej oponie.
Aby zmienić koło, zacznij od zaciągnięcia hamulca i zostaw samochód na biegu.
Odkręć nakrętki z felg, podnieś samochód za pomocą podnośnika i dokończ odkęcanie nakrętek zanim zdejmiesz koło. Następnie załóż koło zapasowe i przykręć nakrętki. Gdy samochód znajdzie się już na podłożu, sprawdź, czy nakrętki są dobrze dokręcone.
Koło zapasowe nie jest normalnym kołem i nie można z nim jeździć szybciej niż 80km/h! W żadnym wypadku nie może długo zastępować przybitego koła.
Pomimo wyposażenia w zestaw naprawczy tubeless i umiejętności posługiwania się narzędziami, przede wszystkim należy udać się do mechanika.
W niektórych serwisach będą próbować naciągnąć Cię na bardzo drogie usługi.
Koło powinno zostać naprawione w następujący sposób:
Aby sprawdzić zakres szkód, należy odczepić oponę od felgi i skontrolować zarówno powierzchnię, jak i wnętrze opony. Czasami opona wydająca się być z zewnątrz do naprawy okazuje się do wyrzucenia.
Prosty korek nie zapewni całkowitej naprawy, ponieważ powietrze nadal może uciekać. Zablokowanie przepływu powietrza za pomocą substancji klejącej też nie jest wystarczające, ponieważ nadal może wytwarzać się wilgoć, która przyspieszy rdzewienie części metalowych.
Membrana powinna zostać oczyszczona z zanieczyszczeń, zaklejona i powleczona specjalnym płynem, ponieważ mieszanka kauczuku, która zapewnia szczelność, wymaga właściwej dbałości.
To opony opracowane oryginalnie przez Michelin (PAX), dziś wytwarzane przez wszystkich największych producentów. Aby wzmocnić powierzchnię boczną opony, używają kauczuku, co pozwala na utrzymanie ciężaru pojazdu nawet w przypadku przebicia opony – powierzchnia boczna opony jest niezwykle twarda i sztywna. W sytuacji przebicia opon można kontynuować jazdę przy ograniczonej prędkości (80km/h) aż do najbliższego serwisu.Opony runflat są znakowane następującymi skrótami w zależności od producenta : ZP, SSR, ROF, EMT, RFT i BSR.
Czy możemy wymienić opony runflat na klasyczne opony?
Tak, ale należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
Czy możemy wymienić opony klasyczne na opony runflat?
Nie, z wielu powodów:
Na tej samej osi musisz mieć ten sam poziom starcia (5 milimetrów różnicy między głębokością rowków głównych) i taką samą oponę (ten sam profil i ten sam rozmiar). Zatem zwykle będziesz musiał wymienić 2 opony.
Jeśli chodzi o samochody z napędem na 4 koła, lepiej wymienić 4 koła, ponieważ wymiana tylko jednego koła może spowodować dysfunkcję w systemach trakcyjnych lub systemie kontroli stabilności jazdy. W niektórych przypadkach może to spowodować poważne uszkodzenia pojazdu. Możesz wymienić przebitą oponę w przypadku, gdy 3 pozostałe opony są nowe lub prawie nowe.
Opony samochodowe