Kliknij tutaj, aby wyszukać

Przebicie opony: naprawa czy wymiana opony

Nie ma nic gorszego dla kierowcy, gdy tuż przed odjazdem spostrzega, że opona jest przebita. Lub gdy usłyszy zwłowieszczy odgłos przebicia opony w momencie, gdy pędzi po autostradzie. Na szczęście dużo czasu minęło od lat 50-tych. Teraz opony nie pękają jak balony, a nowe technologie, takie jak runflat czy tubeless (opony bezdętkowe), pozwalają unikać nieprzyjemności. Nawet standardowe opony ze średniego przedziału cenowego są solidnej jakości.

Na tej stronie możesz znaleźć informacje na temat:

Różne rodzaje uszkodzenia opony.

Ciało obce: wbicie się w bieżnik jakiegoś obcego elementu powoduje szybszą lub wolniejszą utratę ciśnienia. Zwykle są to gwoździe, śruby, odłamki szkła lub ostre kamyki.

Złe ciśnienie: wbrew ogólnie przyjętym opiniom, to nie zbyt wysokie ciśnienie jest najbardziej ryzykowne, a niedopompowanie. W istocie, jazda ze zbyt niskim ciśnieniem może uszkodzić wewnętrzną strukturę opony i może spowodować wzrost oporu toczenia. Na przebicie opony trzeba bardzo uważać, zwłaszcza, że jest trudne do zauważenia.

Zachowanie w przypadku przebicia opony.

W tym przypadku nie ma sensu zmieniać koła, ale przyjąć najwłaściwsze podejście do zmniejszenia ryzyka wypadku.

Często nie zauważamy pierwszych wahnięć lub problemów z kierownicą. Lecz w momencie ogromej utraty ciśnienia, a nawet eksplozji, najlepszą reakcją jest lekkie przyspieszenie w celu odzyskania przyczepności i kontrolowanego zatrzymania samochodu.

Pamiętaj, że kontynuowanie jazdy z przebitym kołem drastycznie zmniejsza szansę na naprawę w serwisie.

Zastosowanie sprayu do przebitych opon lub koła zapasowego.

Spray do przebitych opon

Możliwa jest tymczasowa naprawa opony tubeless (bezdętkowej) za pomocą sprayu do przebitych opon, o ile uszkodzenia nie są zbyt duże. Spray do przebitych opon zawiera pianę, która pozwala na zatkanie uszkodzeń.

Należy zlokalizować miejsce przebicia, wyjąć obce ciało i wstrzyknąć spray do wentyla. Rozpoczynając ponownie jazdę, należy nie poruszać się zbyt szybko.

Koło zapasowe

Jeśli próby tymczasowej naprawy się nie powiodły, można użyć koła zapasowego. Pamiętaj zatem o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w Twojej zapasowej oponie.

Aby zmienić koło, zacznij od zaciągnięcia hamulca i zostaw samochód na biegu.

Odkręć nakrętki z felg, podnieś samochód za pomocą podnośnika i dokończ odkęcanie nakrętek zanim zdejmiesz koło. Następnie załóż koło zapasowe i przykręć nakrętki. Gdy samochód znajdzie się już na podłożu, sprawdź, czy nakrętki są dobrze dokręcone.

Koło zapasowe nie jest normalnym kołem i nie można z nim jeździć szybciej niż 80km/h! W żadnym wypadku nie może długo zastępować przybitego koła.

Jak się upewnić, że koło zostało poprawnie naprawione?

Pomimo wyposażenia w zestaw naprawczy tubeless i umiejętności posługiwania się narzędziami, przede wszystkim należy udać się do mechanika.

W niektórych serwisach będą próbować naciągnąć Cię na bardzo drogie usługi.

Koło powinno zostać naprawione w następujący sposób:

  • Sprawdzenie zakresu szkód.
  • Uszczelnienie wewnętrzej membrany.
  • Wypełnienie miejsca przebicia.

Aby sprawdzić zakres szkód, należy odczepić oponę od felgi i skontrolować zarówno powierzchnię, jak i wnętrze opony. Czasami opona wydająca się być z zewnątrz do naprawy okazuje się do wyrzucenia.

Prosty korek nie zapewni całkowitej naprawy, ponieważ powietrze nadal może uciekać. Zablokowanie przepływu powietrza za pomocą substancji klejącej też nie jest wystarczające, ponieważ nadal może wytwarzać się wilgoć, która przyspieszy rdzewienie części metalowych.

Membrana powinna zostać oczyszczona z zanieczyszczeń, zaklejona i powleczona specjalnym płynem, ponieważ mieszanka kauczuku, która zapewnia szczelność, wymaga właściwej dbałości.

Technologia runflat

To opony opracowane oryginalnie przez Michelin (PAX), dziś wytwarzane przez wszystkich największych producentów. Aby wzmocnić powierzchnię boczną opony, używają kauczuku, co pozwala na utrzymanie ciężaru pojazdu nawet w przypadku przebicia opony – powierzchnia boczna opony jest niezwykle twarda i sztywna. W sytuacji przebicia opon można kontynuować jazdę przy ograniczonej prędkości (80km/h) aż do najbliższego serwisu.Opony runflat są znakowane następującymi skrótami w zależności od producenta : ZP, SSR, ROF, EMT, RFT i BSR.

Pułapki, których należy uniknąć przy wymianie opon

Czy możemy wymienić opony runflat na klasyczne opony?

Tak, ale należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • Musisz posiadać zestaw naprawczy i koło zapasowe.
  • Jeśli Twój pojazd jest przystosowany do opon runflat, użycie klasycznych opon może spowodować destabilizację (zobacz nasz artykułmasy nieresorowane, aby dowiedzieć się więcej).

Czy możemy wymienić opony klasyczne na opony runflat?

Nie, z wielu powodów:

  • Trzeba posiadać system automatycznego pompowania i kontroli ciśnienia (tpms) ze względu na samonośność powierzchni bocznych opony.
  • Opony runflat ważą więcej niż opony klasyczne, co będzie mieć negatywny wpływ dla samochodu, który nie jest do nich przystosowany.
  • Opony runflat muszą być montowane na felgach runflat (na zdjęciu po niżej po prawej stronie) o ostrzejszej rzeźbie, co pozwala uniknąć odczepienia opony spowodowanego spadkiem ciśnienia.

Czy możemy wymienić tylko przebite koło?

Na tej samej osi musisz mieć ten sam poziom starcia (5 milimetrów różnicy między głębokością rowków głównych) i taką samą oponę (ten sam profil i ten sam rozmiar). Zatem zwykle będziesz musiał wymienić 2 opony.

Jeśli chodzi o samochody z napędem na 4 koła, lepiej wymienić 4 koła, ponieważ wymiana tylko jednego koła może spowodować dysfunkcję w systemach trakcyjnych lub systemie kontroli stabilności jazdy. W niektórych przypadkach może to spowodować poważne uszkodzenia pojazdu. Możesz wymienić przebitą oponę w przypadku, gdy 3 pozostałe opony są nowe lub prawie nowe.