Kliknij tutaj, aby wyszukać

Liniowanie kół, geometria i zbieżność

Jeśli nie jesteś zaprawionym kierowcą znającym się na mechanice i posiadającym właściwe narzędzia, nie powinieneś sam regulować geometrii. Każdy pojazd wymaga optymalnej konfiguracji kąta pochylenia kół, kąta pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy, którą przeprowadzają tylko mechanicy, ponieważ liczy się każda dzisiąta milimetra.

Geometria polega na kontroli regulacji zbieżności 4 kół. Taka operacja kosztuje między 50 a 100 euro.

Nawet jeśli stawki wydają się za wysokie, zła regulacja może mieć poważne konsekwencje dla żywotności opony i generować dodatkowe koszty, jak i niewygodę za kierownicą.

Zanim zagłębimy się w sprawy bardziej techniczne, wypadałoby zadać parę podstawowych pytań dotyczących geometrii.

Czy geometria to sprawa tak rutynowa jak zmiana oleju?

Nie, geometria to zabieg specjalny, z którego powinieneś skorzystać jeśli zauważasz któreś z poniższych zjawisk:

  • Pojazd skręca na lewo lub na prawo w linii prostej.
  • Zużycie opon jest nieregularne.
  • Kierownica nie jest na osi.
  • Opony piszczą bez wyraźnej przyczyny.

Czy powinienem robić kontrolę geometrii za każdym razem gdy zmieniam opony?

Ogólnie nie jest to obowiązkowe jeśli zachowujesz te same rozmiary co przy poprzedniej wymianie. Za to zmiana rozmiaru opon pociaga za sobą kontrolę geometrii. Poza tym pamiętaj, że większość serwisów obowiązkowo proponuje taką kontrolę ze względów bezpieczeństwa.

Wyrównanie, co to właściwie jest?

Wyrównanie kół to kontrola i regulacja następujących kątów: kąta wygięcia, kąta pochylenia sworznia zwrotnicy i kąta zbieżości (zbieżność).

Każdy samochód posiada dokładne wymiary, ale niektórzy miłośnicy motoryzacji lubią je zmieniać, aby możliwości samochodu dostosować do swoich potrzeb. Regulacja wyrównania jest milimetrowa i odbywa się przy użyciu specjalnej maszyny.


Kąt pochylenia kół

Wyraża się w stopniach. Gdy koło pochylone jest do wewnątrz, wówczas mamy do czynienia z kątem ujemnym, a jeśli koło pochylone jest na zewnątrz, wtedy mówimy o dodatnim kącie pochylenia.

W przypadku kierowcy sportowego kąt ujemny pozwala mu na bardziej agresywne branie zakrętów. W zamian traci przyczepność na liniach prostych, co pogarsza hamowanie i przyspieszenie.

Kąt pochylenia stworznia zwrotnicy

Również wyraża się w stopniach. Jest to kąt ukazujący różnicę pomiędzy sworzniem zwrotnicy a prostą pionową koła.

Odpowiada za stabilność podczas dużych prędkości i za kąt skrętu. Zwykle kąt pochylenia stworznia zwrotnicy nie jest modyfikowalny, zmienia się go, aby przywrócić stabilność pojazdu po wypadku.


Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy

Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy to kąt zawarty pomiędzy osią sworznia zwrotnicy a prostą pionową koła. Jeśli punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z podłożem wyprzedza punkt styku opony z podłożem, to kąt ten ma wartość dodatnią i jest to tak zwane wyprzedzenie. W przypadku przeciwnym kąt jest ujemny i określa się go mianem opóźnienia osi sworznia zwrotnicy.


Aby zapewnić równowagę mechaniczną, pojazd z napędem na tylne koła często charakteryzuje się wyprzedzeniem, podczas gdy zazwyczaj pojazd z napędem na koła przednie miałby opóźnienie.




Podsumowując, bardzo ważne jest sprawdzenie, czy ustawienia kątów są właściwe.

Nieważne, że Twój pojazd wyposażony jest opony najnowszej generacji z o maksymalnej żywotności. Niepoprawna regulacja, nawet o kilka milimetrów będzie mieć wpływ na najtrwalsze opony.