Kliknij tutaj, aby wyszukać

Ciśnienie i nośność

Ciśnienie w Twoich oponach jest niezwykle istotne jeśli chcesz zoptymalizować wydajność Twojego pojazdu i zapewnić swoim oponom lepszą trwałość i dłuższą żywotność. Po pierwsze, musisz wiedzieć, że pompowanie opon ma bezpośredni wpływ na ich nośność. A zatem, im wyższe ciśnienie opony, tym większa nośność. Z kolei im niższe ciśnienie, tym słabsza nośność.

Odpowiednie ciśnienie opon: gwarancja bezpieczeństwa

Opona odpowiednio napompowana pozwala co więcej na ustabilizowanie struktury opony i rozłożenie w sposób jednolity ciężaru na opony, co poprawia wydajność i gwaratuje Ci bezpieczeństwo.

Przestrzeganie przy pompowaniu ciśnienia ustalonego przez konstruktora może być decydujące także z innych względów.Opona prawidłowo napompowana pozwala w sposób znaczący zwiększyć trwałość, zmniejszyć jej opór toczenia (odpowiednio napompowana opona pozwala zaoszczędzić paliwo) i jej żywotność.

Ciśnienie w oponach: bezpośredni wpływ na wydajnosc pojazdu

Niektóre specjalistyczne czasopisma motoryzacyjne podkreślają zasadniczy wpływ pompowania opon na ogólną wydajnośc pojazdu. Te testy pozwalają zademonstrować, jak niedopompowana opona miała bezpośredni wpływ na czas reakcji pojazdu i precyzyjność manewrów.

W ramach przeprowadzonych testów, na dwóch pojazdach BMW 320D z 2008 zostały zamontowane opony Goodyear Eagle GT-HR High Performance All-Season (doceniane za dużą trwałość). W pierwszym przypadku, opony otrzymały ciśnienie zalecane przez producenta, czyli 2.1 bara na przednie koła i 2.6 bara na tylne. W drugim przypadku, opony otrzymały ciśnienie o 30 % niższe (1.6 bara na przednie koła i 2.0 bara na tylne).

Ten test porównawczy pozwolił zademonstrować, że niedopompowane koła wykazują się dłuższą reakcją i są trudniejsze do manewrowania jeśli chodzi o ruchliwośc silnika od opon, które zostały napompowane zgodnie z zaleceniami konstruktora. Ponadto, kierowcy, którzy testowali pojazd z niedopompowanymi oponami odczuwali nieprzyjemną nieregularność i wstrząsy podczas jazdy. Została także odnotowana utrata 7% zwrotności pojazdu.

Gdzie znajdziemy oznaczenia ciśnienia zalecanego przez konstruktora?

Optymalne ciśnienie, zalecane przez konstruktora pojazdu znajduje się albo w broszurze pojazdu, albo po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy: