Ciśnienie w Twoich oponach jest niezwykle istotne jeśli chcesz zoptymalizować wydajność Twojego pojazdu i zapewnić swoim oponom lepszą trwałość i dłuższą żywotność. Po pierwsze, musisz wiedzieć, że pompowanie opon ma bezpośredni wpływ na ich nośność. A zatem, im wyższe ciśnienie opony, tym większa nośność. Z kolei im niższe ciśnienie, tym słabsza nośność.
Opona odpowiednio napompowana pozwala co więcej na ustabilizowanie struktury opony i rozłożenie w sposób jednolity ciężaru na opony, co poprawia wydajność i gwaratuje Ci bezpieczeństwo.
Przestrzeganie przy pompowaniu ciśnienia ustalonego przez konstruktora może być decydujące także z innych względów.Opona prawidłowo napompowana pozwala w sposób znaczący zwiększyć trwałość, zmniejszyć jej opór toczenia (odpowiednio napompowana opona pozwala zaoszczędzić paliwo) i jej żywotność.
Niektóre specjalistyczne czasopisma motoryzacyjne podkreślają zasadniczy wpływ pompowania opon na ogólną wydajnośc pojazdu. Te testy pozwalają zademonstrować, jak niedopompowana opona miała bezpośredni wpływ na czas reakcji pojazdu i precyzyjność manewrów.
W ramach przeprowadzonych testów, na dwóch pojazdach BMW 320D z 2008 zostały zamontowane opony Goodyear Eagle GT-HR High Performance All-Season (doceniane za dużą trwałość). W pierwszym przypadku, opony otrzymały ciśnienie zalecane przez producenta, czyli 2.1 bara na przednie koła i 2.6 bara na tylne. W drugim przypadku, opony otrzymały ciśnienie o 30 % niższe (1.6 bara na przednie koła i 2.0 bara na tylne).
Ten test porównawczy pozwolił zademonstrować, że niedopompowane koła wykazują się dłuższą reakcją i są trudniejsze do manewrowania jeśli chodzi o ruchliwośc silnika od opon, które zostały napompowane zgodnie z zaleceniami konstruktora. Ponadto, kierowcy, którzy testowali pojazd z niedopompowanymi oponami odczuwali nieprzyjemną nieregularność i wstrząsy podczas jazdy. Została także odnotowana utrata 7% zwrotności pojazdu.
Optymalne ciśnienie, zalecane przez konstruktora pojazdu znajduje się albo w broszurze pojazdu, albo po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy: