Kliknij tutaj, aby wyszukać

Wymiana koła w samochodzie

W przypadku przebicia lub zmiany Twoich kół na zimę, warto wiedzieć jak zmienić koło, unikając problemów i niepotrzebnej straty czasu na poboczu, gdzie niebezpieczeństwo jest wszechobecne.

Jeśli musisz zmienić koło na poboczu, pamiętaj o założeniu kamizelki odblaskowej, włączeniu świateł awaryjnych i pozycyjnych oraz ustawieniu trójkąta ostrzegawczego od 30-40 m wzwyż.

Aby zmienić koło, postępuj zgodnie z instrukcjami:

  1. Ustaw swój samochód na równej, płaskiej powierzchni. Nigdy nie zmieniaj koła na pochyłej ulicy, Twój samochód może odjechać bez Ciebie.
  2. Tak samo unikaj miękkich podłoży, jak np. ziemia. Pod ciężarem samochodu Twój podnośnik może wbić się w ziemię. Jeśli nie masz wyboru, możesz zapobiec problemom, korzystając z wystarczająco dużej i solidnej deski, która utrzyma ciężar samochodu.
  3. Zaciągnij hamulec ręczny i zostaw go na biegu (w przypadku automatycznej skrzyni biegów zostaw auto na pozycji P – parking).
  4. Zdejmujemy kołpak, jeśli takowy posiadamy.
  5. Zacznij lekko odkręcać śruby z koła, które chcesz wymienić, zanim podniesiesz pojazd. Aby odkręcić śruby, musisz nimi poruszać przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara. Nie można wyciągać śrub, wystarczy je poluzować.
  6. Aby poluzować śruby, użyj klucza krzyżakowego lub klucza teleskopowego, który znajduje się w Twoim bagażniku, następnie dopasowujesz oponę zapasową.
  7. Ustaw podnośnik w miejscu jego podparcia. Przeważnie umieszcza się go niedaleko progu auta. Pamiętaj, żeby stał prosto i na twardym podłożu.
  8. Podnieś swój pojazd tak, aby nie dotykał podłoża. Jeśli zmieniasz przebite koło, nowe będzie trochę większe, bo napompowane. W takim przypadku podnieś samochód o kilka centymentrów wyżej.
  9. Odkręć całkowicie śruby. Może się okazać, że jest problem z wyjęciem osi z powodu rdzy. W takim przypadku popukaj w koło i w oponę, aby poluzować felgę.
  10. Umieść koło pod Twoim samochodem, aby ewentualnie go przytrzymać, gdyby podnośnik się wysunął. W przypadku upadku samochodu, tańsza będzie naprawa lub zmiana uszkodzonej felgi niż złamanej osi.
  11. Umieść koło pomocnicze na osi. Jeśli jest stabilne, przykręć śruby ręcznie bez przyciskania, chodzi tylko o ich zablokowanie. Zwróć uwagę na to, aby śruby były czyste i żeby nie było na nich kurzu czy kamyczków, które wchodzą w rowki śruby.
  12. Przykręć śruby za pomocą klucza do nakrętek lub klucza krzyżakowego, stosując prawidłową kolejność przykręcania nakrętek do felgi.. Nie ma potrzeby dociskania ich na siłę, może to tylko spowodować zachwianie równowagi samochodu.
  13. Opuszczamy powoli samochód za pomocą podnośnika. Gdy znajdzie się on na ziemi, demontujemy i chowamy podnośnik do bagażnika.
  14. Przykręć nakrętki za pomocą klucza lub klucza krzyżakowego. Nie musisz wstawać do przykręcania nakrętek na kluczem krzyżakowym. Przykręcanie ręczne wystarczy. Jeśli będziesz przykręcać zbyt mocno, ryzykujesz uszkodzenie felgi lub osi. Tak samo będziesz mieć problem z ich odkręceniem przy wymianie koła.
  15. Zamontuj kołpak, jeśli to niezbędne.
  16. Schowaj przebite koło do bagażnika, tak jak podnośnik, klucz krzyżakowy i klucz do nakrętek.

To wszystko! Twoje koło jest już zmienione, jesteś gotowy do dalszej drogi!

Jeśli zmieniałeś koło z powodu przebicia opony, pamiętaj, że koło zapasowe nie może być długo używane. Napraw więc lub jak najszybciej wymień swoje koło.