Regulacje europejskie narzucają minimalną głębokość bieżnika pozwalającą oponie odprowadzać skutecznie wodę. Może się wahać w zależności od kraju, ale generalnie jest ustalona na 1,6 mm.
Większośc opon posiada wskaźnik zużycia w rowkach bieżnika, które pokazują kierowcy kiedy należy zmienić opony.
Istnieją też inne systemy pomiaru zużycia opony:
Dobrze jest móc określić ewentualne przyczyny anormalnego zużycia bieżnika. Często są one związane ze złym ciśnieniem (niedopompowanie lub przepompowanie), a także inne czynniki (problem mechaniczny - liniowanie, wyważenie, zawieszenie, napęd) mogą być powodem przedwczesnego zużycia opony.
Problemy związane ze zużyciem | Causes |
---|---|
Barki (część opony pomiędzy bieżnikiem a bokiem opony)
zużywają się szybciej niż środek bieżnika. |
Niedopompowanie |
Długo niewymieniane opony | |
Skręt przy zbyt dużej prędkości | |
Źle dobrane felgi i opony | |
Środek bieżnika zużywa się szybciej niż barki. |
Nadpompowanie |
Źle dobrane felgi i opony | |
Długo niewymieniane opony | |
Jedna strona opony zużywa się wyjątkowo szybko. |
Długo niewymieniane opony |
Złe liniowanie kół, problem z geometrią i zbieżnością | |
Miejsce (lub kilka miejsc), w którym bieżnik zużywa się szybciej. |
Zły stan elementów łączących i zawieszenia |
Złe wyważenie kół | |
Hamowanie lub rozruch zbyt gwałtowne | |
Niedopompowanie | |
Zużycie skośne |
Koło ze złym liniowaniem, problem z geometrią i zbieżnością. |
Niedopompowanie | |
Długo niewymieniane opony | |
Złe wyważenie kół |
Przedwczesne zużycie opon może być spowodowane przez błąd w zbieżności. Wizualny wskaźnik liniowania (VAI) to system pozwalający rozpoznać nieprawidłową zbieżność kół i kontorolować poziom zużycia na każdej drodze, bez elektronicznego systemu pomiaru. VAI składa się z pięciu par lameli kauczukowych, umieszczonych na poziomie barku. Po kilku tysiącach kilometrów, wystarczy porównać wskaźniki o głębokości od jednego do czterech milimetrów, czy zużycie po obu stronach barków opony jest takie samo, jak w przypadku koła po drugiej stronie osi.
Tak, należy lekko dotrzeć opony.
Wynika to z technologii produkcji opon, są one zwykle pokryte warstwą smaru, aby ułatwić ich wyjęcie z formy. Tak więc, nawet przy sprzedaży, odrobina smaru znajduje się na oponach.
Należy więc utrzymać umiarkowaną prędkość przez pierwsze kilometry jazdy (200km-400km).
Zachowanie opony jest różne, w zależności marki i profilu, minie trochę czasu zanim przywykniesz do nowych opon.
Unikaj z początku gwałtownego hamowania, a także dużych przyspieszeń.