Kliknij tutaj, aby wyszukać

Zużycie opon

1. Ustawowa głębokość bieżnika i wskaźniki zużycia

Regulacje europejskie narzucają minimalną głębokość bieżnika pozwalającą oponie odprowadzać skutecznie wodę. Może się wahać w zależności od kraju, ale generalnie jest ustalona na 1,6 mm.

Większośc opon posiada wskaźnik zużycia w rowkach bieżnika, które pokazują kierowcy kiedy należy zmienić opony.

wskaźnik zużycia opony

Istnieją też inne systemy pomiaru zużycia opony:

  • Numeryczny wskaźnik zużycia: na bieżniku graweruje się cyfry, które ścierają się zależnie od zużycia
  • Zmiana koloru. Gdy opona jest zużyta, wewnętrzna guma zabarwia się na fluorescencyjny pomarańczowy.
  • Miernik głębokości bieżnika (to narzędzie można kupić w prawie każdym punkcie samochodowym)

2. Zużycie opon: wykrywanie problemów

Dobrze jest móc określić ewentualne przyczyny anormalnego zużycia bieżnika. Często są one związane ze złym ciśnieniem (niedopompowanie lub przepompowanie), a także inne czynniki (problem mechaniczny - liniowanie, wyważenie, zawieszenie, napęd) mogą być powodem przedwczesnego zużycia opony.

Problemy związane ze zużyciemCauses
Barki (część opony pomiędzy bieżnikiem a bokiem opony) zużywają się szybciej niż środek bieżnika.

bark opony
Niedopompowanie
Długo niewymieniane opony
Skręt przy zbyt dużej prędkości
Źle dobrane felgi i opony
Środek bieżnika zużywa się szybciej niż barki.

zużycie bieżnika
Nadpompowanie
Źle dobrane felgi i opony
Długo niewymieniane opony
Jedna strona opony zużywa się wyjątkowo szybko.

zbyt szybkie zużycie opony
Długo niewymieniane opony
Złe liniowanie kół, problem z geometrią i zbieżnością
Miejsce (lub kilka miejsc), w którym bieżnik zużywa się szybciej.

zbyt szybkie zużycie opony
Zły stan elementów łączących i zawieszenia
Złe wyważenie kół
Hamowanie lub rozruch zbyt gwałtowne
Niedopompowanie
Zużycie skośne

zużycie skośne
Koło ze złym liniowaniem, problem z geometrią i zbieżnością.
Niedopompowanie
Długo niewymieniane opony
Złe wyważenie kół

3. Zalety VAI (Visual Alignment Indicator)

Przedwczesne zużycie opon może być spowodowane przez błąd w zbieżności. Wizualny wskaźnik liniowania (VAI) to system pozwalający rozpoznać nieprawidłową zbieżność kół i kontorolować poziom zużycia na każdej drodze, bez elektronicznego systemu pomiaru. VAI składa się z pięciu par lameli kauczukowych, umieszczonych na poziomie barku. Po kilku tysiącach kilometrów, wystarczy porównać wskaźniki o głębokości od jednego do czterech milimetrów, czy zużycie po obu stronach barków opony jest takie samo, jak w przypadku koła po drugiej stronie osi.

VAI

Docieranie opon

Czy trzeba docierać opony samochodowe?

Tak, należy lekko dotrzeć opony.

Wynika to z technologii produkcji opon, są one zwykle pokryte warstwą smaru, aby ułatwić ich wyjęcie z formy. Tak więc, nawet przy sprzedaży, odrobina smaru znajduje się na oponach.

Należy więc utrzymać umiarkowaną prędkość przez pierwsze kilometry jazdy (200km-400km).

Zachowanie opony jest różne, w zależności marki i profilu, minie trochę czasu zanim przywykniesz do nowych opon.

Unikaj z początku gwałtownego hamowania, a także dużych przyspieszeń.