Kliknij tutaj, aby wyszukać

Opór toczenia: czarna owca zużycia paliwa

Częstym argumentem przy sprzedaży jest opór toczenia w odpowiedzi na regulacje europejskie w odniesieniu do ochrony środowiska. Ale o czym my właściwie mówimy?

Opór toczenia to energia zużywana podczas toczenia się opony po podłożu i przeciwdziałająca się toczeniu.

Wpisuje się w obręb oporów ruchu, którym pojazd musi się przeciwstawić (bezwładność, aerodynamiczne, etc.).

Dla kierowcy, który szuka sposobu na zmniejszenie zużycia paliwa, opór toczenia są pierwszym czynnikiem, który może pozwolić mu na zaoszczędzenie ogromnych ilości paliwa na rok.

Ogólnie przyjmuje się, że opony, w których skład wchodzi kauczuk, zawierają znaczne zagęszczenie krzemionki, co sprawia, że ich opór toczenia są mniejszy.

Inne ważne kwestie, które należy wziąć pod uwagę:

  • Ciężar koła (felgi + opony): im koło jest lżejsze, tym więcej oszczędzasz paliwa.
  • Usztywnienie powierzchni bocznych: im twardsze powierzchnie boczne, tym mniej opona się deformuje i tym mniej samochód zużywa paliwa.
  • Jakość nawierzchni drogi (nie do zmiany przez kierowcę).

Jak zmierzyć opór toczenia?

Pomiar oporu toczenia odpowada precyzyjnie określonym normom (ISO 28580). Opór toczenia jest mierzony w labolatorium, w temperaturze 25°C. Opona o odpowiednim indeksie nośności i prędkości jest montowana na maszynie wyposażonej w duży obrotowy bęben imitujący nawierzchnię drogi.

Pierwszego pomiaru dokonuje się bez opony. Poruszamy samym bębnem i mierzymy siłę, która jest potrzebna do wykonania tego ruchu. Następnie dokonujemy drugiego pomiaru, opona jest montowana na maszynę. Opona i bęben stykają się ze sobą. Sprawdzamy siłę potrzebną do obrotu bębna.

Na koniec, licząc różnicę tych dwóch sił otrzymujemy współczynnik oporu toczenia, wyrażany w kilogramach na tonę.


Warto wiedzieć:

Kiedy zmieniamy zużytą oponę na nową, współczynnik oporu toczenia wzrasta o 20%, co może oznaczać minimalny wzrost zużycia palowa przez pierwsze miesiące użytkowania.

Opór toczenia może podlegać wahaniom w trakcie jazdy: gdy opony się nagrzewają, opór toczenia maleje

Współczynnik oporu toczenia pozwala zrozumieć, czemu niektórzy z kierowców wolą większe opony: ponieważ opór rozkłada się na wiekszej powierzchni, co przyczynia się do wydłużenia żywotności opon.