Opony samochodowe
Opony motocyklowe
Opony quadowe
Felgi stalowe
Felgi aluminiowe
Zestaw felgi + opony
Łańcuchy śniegowe
Wyważanie
Pompowanie
Narzędzia i oprzyrządowanie pomocnicze
Naprawa
Akumulatory
Oleje
Akcesoria
TPMS
Montaż - Przykręcanie
Dodatki
Przewodnik
Dostawa i montaż
Pro
Moje konto
Kontakt
Opony przeznaczone do samochodów kempingowych mają na bokach oznaczenie "CP". Zostały one specjalnie zaprojektowane tak, aby wytrzymać duże obciążenie i zapewnić w takich warunkach użytkowania większą trwałość niż zwykłe opony.
Należy zawsze pamiętać o odpowiednim ciśnieniu w oponach podczas jazdy. Obniżenie ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie ich wytrzymałości na obciążenie. W przypadku ciężkich pojazdów, takich jak samochody kempingowe, może to spowodować nieodwracalne uszkodzenie bieżnika.
Opony "CP" założone na tylnej osi samochodu kempingowego mogą być napompowane z ciśnieniem wyższym o 0,75 bara. Jeżeli w instrukcji producenta nie zostały zamieszczone inne wskazówki, można przyjąć, że jest to 4,75 bara z przodu i 5,5 bara z tyłu. W oponach z oznaczeniem "CP" nie spowoduje to odkształcenia bieżnika, ponieważ są one zaprojektowane tak, aby wytrzymać te wysokie ciśnienia.
Najpopularniejsze wymiary:
Wyruszenie w podróż i cieszenie się dobrymi wypadami podczas wakacji to Graal dla wszystkich miłośników podróży i pięknych miejsc kempingowych. Aby nie utknąć na drodze i nie musieć czekać na przyjazd lawety, lepiej dobrze sprawdzić stan swoich opon. Wyposażenie w odpowiednie i dobrej jakości opony to minimum, aby podróżować z lekkim sercem. Odkryj w tym przewodniku, który oferuje Oponylider.pl, przydatne porady, jak wybrać opony do swojego kampera i czerpać korzyści z inwestycji przez długi czas.
Kamper jest cięższy niż standardowe samochody osobowe. Ten wszechstronny środek transportu jest również wyposażony w ruchome mieszkanie (kuchnia, łazienka, toaleta...). Dlatego konieczne jest, aby miał koła zdolne do przenoszenia ciężkich ładunków.
Z tego powodu producenci opracowali bardziej wytrzymałe i odporne opony. Klasyfikowany jako pojazd użytkowy, kamper jest standardowo wyposażony w opony oznaczone literą C. Są to opony homologowane i zalecane do pojazdów użytkowych i furgonetek. Jednak kampery niosą znacznie większe obciążenia niż te kategorie pojazdów. Dlatego bardziej rozsądne jest wybranie wzmocnionej opony oznaczonej literami CP.
W rzeczywistości opony do kamperów oznaczone literami CP lepiej dostosowują się do wymagań tego pojazdu wakacyjnego, którego waga może wynosić do 3,5 tony. Nie tylko są odporne na większe ciśnienie (do 5,5 bara), ale także umożliwiają długie podróże bez stresu. Jest to więc idealny wybór.
Opony do kamperów dostępne są w wielu wariantach: rozmiary, indeksy prędkości i obciążenia, marki... Nie wybiera się więc modelu na chybił trafił. Oto kilka porad, które pomogą Ci wybrać model opony, który idealnie dopasuje się do Twojego kampera.
Aby nie kupować opon zbyt małych lub zbyt dużych dla Twojego pojazdu, napis na boku opony może Cię pokierować. Wygląda on następująco: 195/65 R15 91V (to tylko przykład).
Liczba 195 oznacza szerokość opony w milimetrach. Liczba 65 to jej wysokość wyrażona w procentach szerokości. Litera R oznacza, że jest to opona radialna. Rzuć więc okiem na ten napis i zamów modele o tych samych wymiarach.
Nie wszystkie kampery mają ten sam gabaryt. Podczas gdy niektóre pojazdy mogą ważyć ponad 3,5 tony, inne są znacznie lżejsze. Opony, które nie mogą udźwignąć ciężaru pojazdu, mogą pęknąć w ruchu i zagrażać Twojemu życiu. Aby tego uniknąć, weź pod uwagę zalecany przez producenta indeks obciążenia przy wyborze opon.
Indeks obciążenia to waga (w kg), jaką może udźwignąć opona. Należy również przestrzegać indeksu prędkości. Jest to maksymalna prędkość, z jaką opona może poruszać się w dobrych warunkach.
Gdzie można znaleźć wartości tych dwóch indeksów? Weźmy pod uwagę wcześniej wspomniany przykład. Liczba poprzedzająca literę V (91) wskazuje indeks obciążenia. Indeks 91 oznacza, że koło nie może udźwignąć więcej niż 615 kg.
Co do indeksu prędkości, jest on reprezentowany przez jedną lub więcej liter (tutaj V, co oznacza, że prędkość opony nie może przekroczyć 240 km/h). Aby uzyskać więcej informacji na temat tych dwóch parametrów, zapoznaj się z naszym przewodnikiem na temat indeksów obciążenia i prędkości.
Zima i jej ograniczenia są nieuniknione. Jeśli musisz poruszać się swoim kamperem w tym sezonie, musisz wyposażyć jego koła w opony śniegowe. To specyficzna kategoria opon, którą łatwo rozpoznać po oznaczeniu 3PMSF (płatek śniegu otoczony przez trzy szczyty górskie) na boku.
Opony zimowe są zaprojektowane do wytrzymania surowych warunków zimowych. Zapewniają większe bezpieczeństwo jazdy i chronią przed wyjechaniem z drogi oraz poślizgiem. Używanie opon 3PMSF nie jest obowiązkowe we Francji. Ale prawo wymaga ich w niektórych krajach europejskich (np. w Niemczech) w sezonie zimowym na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
Jeśli jesteś nomadą i jeździsz przez cały rok, opony All Season będą dla Ciebie bardziej praktyczne. Są wszechstronne i optymalnie dostosowują się do wymagań asfaltu latem i trudnych terenów. Te opony są również odporne na zimno, zapewniając zadowalające osiągi. Jednak te modele 4S nie są zaprojektowane do wytrzymania skutków ekstremalnej zimy. Zimą będą mniej wydajne niż opony śniegowe, a latem będzie podobnie, jeśli porównamy je do standardowej opony do kampera. Jednak, jeśli nie wybierasz się w góry i na bardzo oblodzone trasy podczas zimy, to dobry kompromis.
Bardzo trudno jest jednoznacznie określić żywotność opon w kamperze. Należy wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak częstotliwość użytkowania, rodzaj dróg, konserwacja...
Należy zwrócić uwagę na:
Aby dowiedzieć się, jak odczytać datę produkcji opony, przeczytaj nasz artykuł poświęcony DOT opon.
Ponadto prawo wymaga wymiany opony, gdy osiągnie wskaźnik zużycia. Jeśli masz wątpliwości, poproś specjalistę o sprawdzenie kół Twojego pojazdu i udzielenie Ci porady.
Szacuje się, że kamper jest używany średnio 17 razy w ciągu roku. Mimo to wielu właścicieli kamperów ma tendencję do zaniedbywania konserwacji pojazdu. Jest to jednak konieczne dla długowieczności wszystkich samochodów. Co zrobić, aby zapobiec przedwczesnemu zużyciu opon kampera i przedłużyć ich żywotność? Należy:
Oto kolejna wskazówka, którą możesz wypróbować: zamiana miejscami kół przednich i tylnych. Pełniąc jednocześnie funkcje napędowe i kierownicze, koła przednie zazwyczaj zużywają się szybciej. Zamiana ich miejscami z tylnymi co 10 000 kilometrów może znacznie przedłużyć ich żywotność. Upewnij się jednak, że przestrzegasz indeksów obciążenia.