Opony samochodowe
Opony motocyklowe
Opony quadowe
Felgi stalowe
Felgi aluminiowe
Zestaw felgi + opony
Łańcuchy śniegowe
Wyważanie
Pompowanie
Narzędzia i oprzyrządowanie pomocnicze
Naprawa
Akumulatory
Oleje
Akcesoria
TPMS
Montaż - Przykręcanie
Dodatki
Przewodnik
Dostawa i montaż
Pro
Moje konto
Kontakt
Jedną z podstawowych funkcji opony jest zdolność odprowadzania wody z bieżnika w przypadku jazdy po mokrej nawierzchni.
Do aquaplaningu dochodzi wtedy, gdy w przestrzeń pomiędzy oponami a podłożem przeniknie woda. Zbiera się w rowkach opony, tworząc warstwę wody. Kiedy ciśnienie jest już zbyt duże i woda nie może się wydostać, dochodzi do utraty kontaktu z powierzchnią drogi. Kontrola nad pojazdem przestaje być możliwa.
Jedną z głównych przyczyn aquaplaningu jest zużycie opon. Im bardziej są one zużyte, to znaczy im bardziej rzeźba jest głęboka, tym trudniej jest odprowadzić wodę. Powierzchnia styczności pomiędzy oponą a drogą (przyczepność) staje się minimalna, a ryzyko aquaplaningu wzrasta zwłaszcza przy skręcaniu, przyspieszaniu i hamowaniu.
Opis poszczególnych faz aquaplaninguTrochę niedopompowana opona zwiększa ryzyko wystąpienia aquaplaningu.
Ciśnienie opony | Prędkość | Objaśnienie | |
---|---|---|---|
2.4 bar (35psi) | 0 km/h | Cały bieżnik (ciemny element na obrazku) ma styczność z podłożem. | |
2.4 bar (35 psi) | 100 km/h | Strefa styczności jest ograniczona, ale woda jest odprowadzana skutecznie dzięki rowkom w oponie. | |
2 bar (30 psi) | 100 km/h | Powierzchnia styczności opony z drogą jest ograniczona. Ryzyko aquaplaningu jest poważne. | |
1.7 bar (25 psi) | 100 km/h | Woda wnika pod oponę. Ta nie dotyka prawie drogi, to właśnie aquaplaning. Nie da się już kontrolować pojazdu. |
Opony samochodowe