Kliknij tutaj, aby wyszukać

Co trzeba wiedzieć o aquaplaningu

Jedną z podstawowych funkcji opony jest zdolność odprowadzania wody z bieżnika w przypadku jazdy po mokrej nawierzchni.

Jak dochodzi do aquaplaningu?

Do aquaplaningu dochodzi wtedy, gdy w przestrzeń pomiędzy oponami a podłożem przeniknie woda. Zbiera się w rowkach opony, tworząc warstwę wody. Kiedy ciśnienie jest już zbyt duże i woda nie może się wydostać, dochodzi do utraty kontaktu z powierzchnią drogi. Kontrola nad pojazdem przestaje być możliwa.

Jakie są tego przyczyny?

Jedną z głównych przyczyn aquaplaningu jest zużycie opon. Im bardziej są one zużyte, to znaczy im bardziej rzeźba jest głęboka, tym trudniej jest odprowadzić wodę. Powierzchnia styczności pomiędzy oponą a drogą (przyczepność) staje się minimalna, a ryzyko aquaplaningu wzrasta zwłaszcza przy skręcaniu, przyspieszaniu i hamowaniu.

Opis poszczególnych faz aquaplaningu
aquaplaning
Faza 1
Umiarkowany deszcz, prędkość stabilna: ryzyko aquaplaningu ograniczone. Woda jest skutecznie odprowadzana i powierzchnia styczności między bieżnikiem a drogą jest optymalna.
Faza 2
Słaby drenaż, większa prędkość, ilość wody wzrasta. Zaczynają się problemy z odprowadzaniem wody.
Faza 3
Bieżnik jest zalany, gruba warstwa wody zbiera się pomiędzy nawierzchnią a powierzchnią styczności opony. Woda nie może zostać odprowadzona. Opona traci przyczepność i zaczyna się ślizgać.

Konsekwencje niedopompowania opon

Trochę niedopompowana opona zwiększa ryzyko wystąpienia aquaplaningu.

Ciśnienie opony Prędkość Objaśnienie
2.4 bar (35psi) 0 km/h Cały bieżnik (ciemny element na obrazku) ma styczność z podłożem.
2.4 bar (35 psi) 100 km/h Strefa styczności jest ograniczona, ale woda jest odprowadzana skutecznie dzięki rowkom w oponie.
2 bar (30 psi) 100 km/h Powierzchnia styczności opony z drogą jest ograniczona. Ryzyko aquaplaningu jest poważne.
1.7 bar (25 psi) 100 km/h Woda wnika pod oponę. Ta nie dotyka prawie drogi, to właśnie aquaplaning. Nie da się już kontrolować pojazdu.