Kliknij tutaj, aby wyszukać

Tramlining: zjawisko falowania

Być może odczuwałeś już małe wstrząsy kierownicy lub miałeś wrażenie, że tracisz kontrolę nad pojazdem na odcinkach trasy pokrytej bruzdami.

Ten fenomen, nazywany "tramliningiem" w krajach anglo-saksońskich, który my tłumaczymy jako zjawisko falowania, wyjaśnia zjawisko podążania opon za wgłebieniami na drodze, jakby to były tory tramwajowe.

Na szczęście, ten stan trwa tylko kilka sekund. Chyba, że chodzi o kierowców, którzy regularnie kursują po źle utrzymanych drogach. Dla nich możliwość zmniejszenia tramliningu jest naprawdę niezbędna.

Wpływ opon

Jak sami zaobserwowaliście lub dowiedzieliście się dzięki tej stronie, opony to nie klejące się do felg kapcie, niezwracające na nie uwagi.

Rodzaj opony determinuje zachowanie pojazdu na drodze, a w naszym przypadku, tendencję lub nie do "tramliningu".

Drażliwe kwestie sprzyjające tramliningowi:
  1. Opony super wydajne (z mniejszą ilością rowków) są bardziej czułe niż opony o bardziej wyrazistym profilu. To wyjaśnia, dlaczego kontakt z szosą jest ważniejszy dla opony sportowej, niż dla opony do samochodu osobowego. Są bardziej wrażliwe na uszkodzenia drogi.
  2. Im szerokośc opony jest wieksza, tym jest ona bardziej przyczepna. Dlatego jest bardziej podatna na tramlining.
  3. Rozstaw osi, który odpowiada odległośco pomiędzy dwoma kołami na tej samej osi, również przyczynia się do tego zjawiska. Im większy rozstaw, tym większa przyczepność, a wrażliwość na tramlining wzrasta.
  4. Zużycie elementów zawieszenia kół też może prokować koło do wiekszego tramliningu. Zwykła wymiana części zawieszenia może pomóc ograniczyć tramlining.
  5. Kąt odchylenia, jesli jest ujemny, również wspomaga tramlining, gdyż pozwala na bardziej agresywne wchodzenie w zakręty.
  6. Opony runflat wzmacniają tendecję do tramliningu z powodu sztywności boków opony, które przekazują wstrząsy zawieszeniu i kierownicy.