Kliknij tutaj, aby wyszukać

Jak regulować ciśnienie w oponach stosownie do prędkości

Czy wiesz, że warto regulować ciśnienie w oponach, aby rozwiajć duże prędkości? Oczywiście, nikt nie może być brany pod uwagę w tym artykule, ponieważ ograniczenia prędkości w Europie zmuszają nas do jazdy przy umiarkowanych prędkościach.

Jednak podejmiemy się sprecyzowania paru rzeczy dla tych najodważniejszych spośród nas.

Powierzchnie boczne opon z powodu masy, którą muszą utrzymać, podlegają lekkiej deformacji i bieżnik spłaszcza się przy kontakcie z jezdnią.

Zjawisko odchylenia przy wysokich prędkościach

Inżynierowie używają terminu odchylenia, aby okreslić różnicę pomiędzy promieniem opony "niewygiętej" (pomiędzy wysokością opony a jej środkiem, tzn. część opony niepodlegająca deformacji przy kontakcie z podłożem).

Im większa prędkość, tym opony bardziej się deformują i wykazują znaczne spłaszczenie bieżnika. Inaczej mówiąc, im szybciej jedziesz, tym odchylenie lub deformacja są większe. Analogicznie, im bardziej prędkość wzrasta, tym nośność pojazdu maleje.

Ciśnienie w oponach musi być dostosowane do prędkości, z jaką zwykle prowadzisz, aby zachować bezpieczeństwo i optymalną wydajność.

Jakie ciśnienie dla jakiej prędkości?

Weźmy na przykład standardową oponę, o rozmiarze 215/50R17 91W, której liczba obrotów zbliża się do 520 na przejechany kilometr. Przy 50km/h, liczba obrotów to prawie 7 obrotów na sekundę. Kiedy prędkość wzrasta, aby osiągnąć 240 km/h, liczba obrotów może osiągnąć nie mniej niż 35 na sekundę! Dokładniej określa się to odchyleniem opony na każde 28 milisekund. Im prędkość jest większa, tym deformacja opony jest wyraźniejsza.

L'ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) uznała, że zjawisko odchylenia opon ma niebotyczne znaczenie i że trzeba je zmniejszyć, aby nie wystawiać na niebezpieczeństwo kierowców jeżdżących przy wysokich prędkościach.

L'ETRTO zaleciło również regulację ciśnienia i nośności stosownie do prędkości jazdy. W przypadku wysokiej prędkości, zaleca się wyższe ciśnienie pompowanie od tego, które znajduje się na powierzchni bocznej opony.

Oznaczenia ciśnienia adekwatne do danej prędkości

Biorąc za podstawę ciśnienie zalecane przez producenta dla zwykłych warunków jazdy, musi ono stopniowo rosnąć stosunkowo do prędkości. Na ilustrowanym przykładzie poniżej, ciśnienie 2.4 bara zalecane przez producenta opony 215/50R17 91W, może wzrosnąć o 0.10 bar za każdym razem, gdy prędkość wzrasta o 10 km/h.

Oczywiście, jeśli prowadzisz Formułę 1, nie możesz regulować ciśnienia podczas jazdy. Musisz więc przewidzieć wcześniej odpowiednia ciśnienie zanim zaczniesz robić głupstwa.

+10km/h = zwiększ ciśnienie o 0.10 bar

Następnie, kiedy prędkość będzie narastać, nośność zalecana przez oznaczenie na powierzchni bocznej opony maleje o 5% przy każdym skoku prędkości o 10km/h, aż do chwili gdy prędkość wzrośnie o dodatkowe 30km/h.

+10km/h = -5% nośności

Jeśli chodzi o nas, opona 215/50R17 91W ze standardowym indeksem nośności może utrzymać 671 kg. Ta opona nie osiągnie nośności większej niż 570 kg, ponieważ jest zamontowana na pojeździe, który jeździ z prędkością 270km/h.