Kliknij tutaj, aby wyszukać

Pompowanie opon azotem

Czytając różne artykuły w prasie specjalistycznej lub przeglądając fora internetowe, ma się czasem wrażenie, że pompowanie opon azotem jest zdecydowanie lepsze niż pompowanie tlenem. Prawdą jest, że pompowanie azotem rozpowszechnia się w sektorach lotnictwa komercyjnego i militarnego, środowiskach wyścigowych i dużych urządzeniach inżynierii lądowej.

Czy przejście na pompowanie azotem wszystkim się opłaca? Nie jest to takie pewne.

Powietrze, którym oddychamy, to gaz złożony w 78% z azotu, 21% z tlenu i 1% innych pierwiastków. Zatem bardzo duża ilość azotu znajduje się w powietrzu, którego używamy do pompowania naszych opon. Wiedząc, że pompowanie azotem pozwala osiągnąć maksymalny poziom stężenia 99% azotu, różnica może być niezaważalna.

Jak wszystkie gazy azot podlega prawom rozszerzalności, gdy temperatura wzrasta i zagęszczania, gdy temperatura spada. W rzeczywistości dla każdego wzrostu temperatury o 8°C, ciśnienie wzrasta o 0.1 bara i na odwrót.

Zamienniki

  1. Tak jak tlen, azot jest czuły na zmiany temperatury. Dlatego jesienią należy minimalnie zwiększać ciśnienie w oponach.
  2. Tak jak tlen (na czerwono), azot (na niebiesko) przedostaje się przez kauczuk, ale wolniej.
  3. Nawet jeśli pompowanie azotem chroni elementy wewnętrzne przed korozją (azot nie utrzymuje wilgoci w przeciwieństwie do tlenu), należy pamiętać, że tlen wnika wgłąb opony z zewnątrz z powodu ciśnienia atmosferycznego i że zjawisko korozji nadal zachodzi.

Zalety

  1. Pompowanie azotem pozwala na spadek ciśnienia naturalnego (bez interwencji z zewnątrz) niższego niż tlenu. To służy oponom samochodów, które często nie jeżdżą, a także kamperów i przyczep.
  2. Ponadto azot jest gazem stałym, który nieznacznie reaguje na wzrost temperatury spowodowany przez opór toczenia. Pozwala osiągnąć wysokie prędkości bez nadwyrężenia wydajności opony.

Wady

  1. Nie należy także lekceważyć kosztów pompowania azotem, zwłaszcza w porównaniu do powietrza, które jest za darmo.
  2. Czasami jest trudno dostarczyć czysty azot, co może powodować ryzykowne sytuacje (zwłaszcza jazdę na nienapompowanych oponach).

Nigdy nie używaj pompy próżniowej do przygotowania swojej opony jeśli zamierzasz ją napompować azotem, uszkodzisz w sposób nieodwracalny struktury wewnętrzne, które gwarantują jej dobre funkcjonowanie.