Główne rodzaje felg aluminiowych

Jeśli chcesz wymienić swoje felgi, czy to z powodu wypadku czy to przez chęć przeprowadzenia metamorfozy wyglądu samochodu, musisz zadać sobie kilka pytań:

Jakie są różne rodzaje felg?

Felgi są produktami, których plastikowe piękno może być zapierające dech w piersiach, ale których cechy często pozostają w cieniu. Po pierwsze ich skład : felgą w języku potocznym nazywamy pewien zbiór podobnych przedmiotów. W rzyczywistrości, felgi mogą być zbudowane z jednego kawałka, felgi jednolite (najbardziej powszechne), lub złożone z wielu części w przypadku felg skręcanych: części wewnętrznej (rotoru), obręczy i kołnierza.

Felga skręcana składa się z dwóch lub trzech części spojonych razem.


Felgi skręcane są zaprojektowane na różne sposoby. Część wewnętrzna może być wykuta lub odlana. Obręcz felg trzyczęściowych jest często zrobiona z aluminiowego koła, ale może też być z magnezu.

Pozwalają uzyskać felgi na miarę do różnych zastosowań. Początkowo, ten rodzaj felgi był produkowany z myślą o samochodach wyścigowych i powoli stał się popularny wśród fanów tuningu.

Felgi skręcane są z najwyższej półki cenowej. Pozwalają na największą elastyczność adaptacji i pasują do pojazdów o żadko spotykanych wymiarach lub po prostu są przeznaczone do tuningu. W przypadku wypadku, możliwa jest wymiana tylko tej części felgi, która uległa uszkodzeniu.

Jakie są metody produkcji felg aluminiowych?

Dla felg jednoczęściowych

Odlewanie felg polega na wlewaniu płynnego aluminium do specjalnie zaprojektowanej formy. Stosuje się kilka sposobów. Prosty z pozoru, niech Cię nie zmyli, aby powstała felga wysokiej jakości potrzebne jest świetne opanowanie warsztatu.

Odlew grawitacyjny jest najprostyszym sposobem odlewania. Aby wypełnić formę korzysta się wyłącznie z siły grawitacyjnej.

Odlew grawitacyjny to przede wszystkim niższa cena. To także dobry sposób w przypadku, gdy design opiera się na wadze.

Metoda ta bazuje głównie na zjawisku grawitacji, co powoduje, że gęstość aluminium tak wyprodukowanej felgi jest niższa niż w przypadku innych metod produkcji.

Ogólnie, te felgi potrzebują większej masy, aby spełnić wymagania jeśli chodzi o wytrzymałość.

Odlew niskociśnieniowy.

Odlew niskociśnieniowe wykorzystuje niskie ciśnienie, aby szybciej wrzucić aluminium do formy niż ma to miejsce w odlewie grawitacyjnym. Właściwości mechaniczne materiału są lepsze dzięki większej gęstości.

Cena produkcji jest trochę wyższa niż odlewu grawitacyjnego. Niemniej jednak, jest to dzisiaj najlepsza metoda produkcji felg aluminiowych.

Niektórzy producenci uciekają się do wysokiego ciśnienia, aby zmniejszyć masę felgi i wzmocnić jej strukturę, ale to pociąga za sobą większe koszty.

Felga odlana przy niskim ciśnieniu jest najczęściej wybierana na rynku, ze względu na równowagę pomiędzy masą a wytrzymałością.

Technologia pełzania i flow-formingu.

Ta metoda wychodzi z tego samego punktu co odlew niskociśnieniowy. Za drugim razem specjalna maszyna obraca podstawą formy i ogrzewa jej wnętrze, podczas gdy rolki dociskowe naciskają na obręcz felgi i wydłużają ją w podobny sposób jak w garncarstwie.

Ciepło, nacisk i obracanie pozwalają na uzyskanie obręczy felgi o wytrzymałości podobnej do felgi kutej, oszczędzając przy tym znacznie.

Firma O.Z korzystał przez wiele lat tej metody przy projektowaniu felg dla Formuły 1.

La jante de remplacement Formule HLT est un des exemples les plus parlant des jantes réalisées par fluo tournage.

Technologia HLT jest specjalną technologią stosowaną przez firmę O.Z., która utrzymuje ją w sekrecie.

Wszyscy producenci starają się przybliżyć do jakości kutych felg aluminiowych ograniczając wygórowane koszty.

Felgi kute

To najwyższa klasa felg aluminiowych.

Metoda kucia polega na modelowaniu felgi z kawałka aluminium, poddawanego silnym naciskom.

Produkt końcowy jest gęsty i wytrzymały i bardzo lekki.

Wynika to z naprężenia spowodowanego deformacją materiału i zmiany położenia cząsteczek metalu, co wzmacnia strukturę felgi

Cena wyposażenia, obrabiarki i technologii sprawia, że felgi kute to produkt luksusowy.

Felgi skręcane

Metody produkcji felg skręcanych niczym nie różnią się od metod produkcji felg jednoczęściowych, oprócz tego, że każda z części jest produkowana osobno.

To pozwala na mieszanie metod i materiałów. Możemy, na przykład uzyskać felgę z częścią środkową odlaną z magnezu, połączoną z obręczą z kutego aluminium...


LiveChat
Whatsapp Messenger