Bieżnikowane i regenerowane opony dają drugie życie zużytym oponom i są wynikiem procesu, który łączy innowacje technologiczne z poszanowaniem środowiska.
Bieżnikowanie dotyczy przede wszystkim rynku pojazdów ciężarowych (85%). Stanowi tylko 12% sprzedaży dla pojazdów osobowych.
Co to jest bieżnikowana opona?
Mówiąc prosto, bieżnikowana opona to zużyta opona, która została odnowiona dzięki procesowi zwanemu bieżnikowaniem. Metoda ta polega na zastąpieniu zużytego bieżnika nowym, przy jednoczesnym zachowaniu wewnętrznej struktury opony, zwanej karkasem. Nie jest to więc całkowicie nowa opona, ale opona, która przeszła transformację w celu przedłużenia jej żywotności, renowację, która łączy oszczędność i poszanowanie środowiska.
Co to jest bieżnikowanie?
Teraz, gdy wiesz, czym jest bieżnikowana opona, możesz się zastanawiać: co to jest bieżnikowanie? Ten dość techniczny proces przebiega w kilku etapach.
Najpierw karkas opony jest starannie sprawdzany pod kątem ewentualnych wad lub uszkodzeń. Do bieżnikowania wybierane są tylko te opony, które mają jeszcze solidną wewnętrzną strukturę.
Następnie stary bieżnik jest usuwany, a powierzchnia jest przygotowywana do nałożenia nowej warstwy gumy.
Warto zauważyć, że nie wszystkie opony nadają się do bieżnikowania. Kryteria selekcji są precyzyjne i mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i jakości produktu końcowego. Oto niektóre z tych kryteriów:
- Karkas musi być w dobrym stanie, bez deformacji lub wewnętrznych uszkodzeń, które mogłyby zagrozić strukturze.
- Opona nie może przekroczyć swojej maksymalnej żywotności. Zaawansowany wiek może osłabić oponę i uczynić ją nieodpowiednią do bieżnikowania.
- Opony, które przeszły poważne naprawy lub były źle utrzymane, mogą również zostać odrzucone.
Najbardziej poszukiwane wymiary
Jak bieżnikować oponę?
Operacja bieżnikowania opony to prawdziwy proces przemysłowy, który wymaga precyzji i wiedzy fachowej. Aby lepiej zrozumieć, na czym polega, przyjrzyjmy się bliżej głównym etapom bieżnikowania:
- Wstępna inspekcja: Przede wszystkim każda opona przeznaczona do bieżnikowania jest sprawdzana, aby upewnić się, że nadaje się do bieżnikowania. Obejmuje to sprawdzenie wewnętrznej struktury, ewentualnych uszkodzeń karkasu (takich jak przepukliny czy przecięcia) oraz głębokości rowków. Zaawansowane metody inspekcji, takie jak skanowanie laserowe czy radiografia, mogą być używane do wykrywania ukrytych wad.
- Szczotkowanie: Gdy opona zostanie uznana za odpowiednią do bieżnikowania, stary bieżnik jest usuwany przez szczotkowanie. Ten etap przygotowuje powierzchnię do optymalnej przyczepności nowego bieżnika.
- Ubieranie: Nowy bieżnik jest nakładany na karkas opony. Może to być wykonane na zimno za pomocą wstępnie uformowanych pasków lub na gorąco, nakładając nową warstwę gumy, która następnie zostanie uformowana i zwulkanizowana.
- Wulkanizacja: To moment, w którym opona przybiera ostateczny kształt. W tym etapie jest umieszczana w prasie wulkanizacyjnej, gdzie ciepło i ciśnienie działają, aby przymocować nowy bieżnik do karkasu opony.
- Końcowa inspekcja: Po wulkanizacji każda opona jest poddawana dokładnej inspekcji, aby upewnić się, że nowy bieżnik jest prawidłowo przymocowany, nie ma wad i spełnia normy jakości i bezpieczeństwa.
Techniczny proces bieżnikowania jest skomplikowany i musi być przeprowadzany przez doświadczonych profesjonalistów wyposażonych w odpowiednie narzędzia i maszyny. Przestrzeganie tego procesu gwarantuje, że bieżnikowana opona jest bezpieczna i gotowa do jazdy.
Jak rozpoznać bieżnikowaną oponę?
Bieżnikowane opony są zazwyczaj oznaczone specjalnym symbolem lub kodem, który wskazuje, że zostały odnowione. W Europie, na przykład, często można zobaczyć oznaczenie "retread" lub "R", które potwierdza, że opona została oficjalnie bieżnikowana.
Te oznaczenia mogą się różnić w zależności od kraju i producenta. Ważne jest również, aby pamiętać, że bieżnikowane opony muszą spełniać normy bezpieczeństwa ustanowione przez władze, aby zapewnić ich niezawodność na drodze.
Lista profili
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Dlaczego warto kupować bieżnikowane opony?
Głównym argumentem przemawiającym za bieżnikowanymi oponami jest bez wątpienia oszczędność, jaką pozwalają osiągnąć. Porównując koszty z nowymi oponami, rachunek jest szybko zrobiony: bieżnikowanie pozwala zaoszczędzić do 40% ceny nowej opony. I to bez poświęcania jakości, ponieważ proces bieżnikowania daje drugie życie oponie zgodnie z obowiązującymi normami.
Oprócz oszczędności, ekologiczny aspekt bieżnikowanych opon zasługuje na naszą uwagę. Produkcja nowej opony wymaga dużej ilości zasobów naturalnych, w tym ropy naftowej i energii. Bieżnikowanie z kolei znacznie zmniejsza ślad węglowy, jednocześnie zmniejszając ilość odpadów związanych z utylizacją opon. Według różnych badań i statystyk, bieżnikowanie pozwala zaoszczędzić tysiące litrów oleju i kilka ton gumy na oponę. Wybierając bieżnikowane opony, bezpośrednio przyczyniasz się do ochrony środowiska.
Czy bieżnikowane opony są dozwolone?
Tak, bieżnikowane opony są dozwolone, bez wątpienia. W wielu krajach bieżnikowane opony są nie tylko dozwolone, ale także zachęcane ze względu na ich korzyści ekonomiczne i ekologiczne. Podlegają one surowym normom, które gwarantują ich bezpieczeństwo i wydajność.
W Europie bieżnikowane opony muszą spełniać te same wytyczne regulacyjne co nowe opony. Są testowane według rygorystycznych kryteriów i muszą nosić oznaczenie "E", wskazujące ich zgodność z normami europejskimi.
Czy bieżnikowane opony są mniej trwałe niż nowe opony?
Bieżnikowane opony są zaprojektowane tak, aby oferować wydajność porównywalną z nowymi oponami, pod warunkiem, że są odpowiednio utrzymywane i pochodzą od zaufanych producentów.
Insa Turbo i Blackstar to dwie renomowane marki opon w bieżnikowaniu.
Co to jest regenerowana opona?
Świat regenerowanych opon oferuje jeszcze jedną wymiar trwałości i oszczędności w przemyśle oponiarskim. Chociaż często używane zamiennie z bieżnikowanymi oponami, regenerowane opony przechodzą proces, który zasługuje na wyróżnienie.
Regenerowana opona, podobnie jak bieżnikowana opona, pochodzi z ponownego wykorzystania struktury zużytej opony. Główna różnica polega na zakresie procesu regeneracji, który zazwyczaj wykracza poza klasyczne bieżnikowanie. Oprócz wymiany bieżnika, regeneracja może obejmować renowację innych części opony, takich jak boki czy wewnętrzna część.
Proces regeneracji jest podobny do bieżnikowania w swoich głównych założeniach, ale może być bardziej kompleksowy i zaawansowany, w zależności od stanu opony i specyfikacji producenta. Zaczyna się od dokładnej inspekcji karkasu i może obejmować bardziej zaawansowane naprawy uszkodzonych obszarów. Podobnie jak w przypadku bieżnikowania, wiedza techników i wykorzystanie nowoczesnych urządzeń zapewniają jakość i niezawodność końcowej opony.
Jaka jest żywotność bieżnikowanej lub regenerowanej opony?
Żywotność może się różnić w zależności od jakości bieżnikowania, użytkowania i konserwacji opony. Średnio może być podobna do żywotności nowych opon, przy zachowaniu dobrych praktyk konserwacyjnych.