Znaczenie masy felg

Czy masa felg i masa wnętrzna samochodu mają taki sam wpływ na wydajność samochodu? Inaczej mówiąc, czy zmniejszenie masy kół o 5 kg jest porównywalne ze zmniejszeniem masy wnętrza samochodu o 5 kg? Nie, ponieważ koło (felgi i opony) to masa nieresorowana podlegająca dwóm siłom:

  • Pierwszą z nich jest kinetyczna energia translacyjna, ponieważ koło przyspiesza.
  • Druga to kinetyczna energia rotacyjna, ponieważ koło skręca.

Masa nieresorowana to część masy pojazdu, znajdująca się pomiędzy jezdnią a sprężystym zawieszeniem, narażona na drgania wywołane nierównościami nawierzchni. 1kg masy nieresorowanej odpowiada kilku kilogramom masy resorowanej.

Aby zoptymalizować wydajność w lecie, należy przede wszystkim zmniejszyć masy nieresorowane Twojego pojazdu aby zwiększyć możliwości przyspieszenia, hamowania, utrzymania toru jazdy, komfortu i zmiejszyć zużycie paliwa.

Aby zoptymalizować wydajność w zimie, należy zadbać o przyczepność. Koła powinny być cięższe, aby zwiększyć przyczepność i polepszyć stopień panowania nad samochodem, ponieważ kontakt koła z podłożem będzie wiekszy. Dlatego wiele osób korzysta z felg stalowych w zimie, zwykle cięższych, i felg aluminiowych w lecie.

Przyspieszenie i hamowanie

Im koło jest cięższe, tym więcej potrzeba siły na metr aby wprawić je w ruch lub zatrzymać.

Ciężkie koło wymaga więcej pary sił od silnika, co zmniejsza przyspieszenie. Z kolei lekkie koło pozwala na większe przyspieszenie.

Łatwiej jest zatrzymać koło, ważące 1 kg niż koło 100-kilogramowe, ponieważ jest posiada mniejszą bezładność. Im cięższe koło, tym mniej skuteczne jest hamowanie.

Zużycie paliwa

Zużycie paliwa Twojego pojazdu zależy od części energii, którą musi wytworzyć silnik przy przyspieszeniu.

Jak już wiemy, lżejsze koło pozwala na zużywanie mniejszej ilości energii przy przyspieszeniu.

Silnik mniej pracuje przy lekkich kołach, co pozwala Ci zaoszczędzić paliwo.

Inne kryteria wydajności

Masa felgi nie jest jedynym czynnikiem zwiekszającym wydajność Twojego pojazdu.

  • Sztywność felgi : im sztywniejsza felga, tym lepsze utrzymanie toru jazdy, ponieważ redukuje zjawisko odchylenia (różnica między promieniami wygiętymi i niewygiętymi) na zakrętach.
  • Rozpraszanie ciepła: metale użyte do wyrobu felgi aluminiowej są świetnymi przewodnikami ciepła. Metale lepiej rozpraszają ciepło wytworzone przez hamulce co zmniejsza ryzyko przegrzania.

LiveChat
Whatsapp Messenger