Kliknij tutaj, aby wyszukać

Jak samemu wymienić oponę motocyklową?

Aby zaoszczędzić, można samemu zamontować oponę pod warunkiem, że posiada się odpowiednie wyposażenie. Operacja ta jest możliwa w przypadku opon motorowych lub quadowych, w przypadku opon samochodowych jest to zbyt skomplikowane i występuje ryzyko uszkodzenia ogumienia lub felgi.

Niezbędne wyposażenie

Aby samemu zamontować oponę, ważne jest abyś posiadał dobre narzędzia:

  • nakrętkę-klucz do wykręcania rdzenia: rdzeń zaworu to mała metalowa część znajdująca się wewnątrz wentyla.
  • montażownicę ręczną: służy do odczepienia opony od felgi.
  • 3 felgi ochronne
  • 3 łyżki do zdejmowania opony z koła
  • krem do montażu opon i mydło
  • wyważarkę

Demontaż opony

Pierwszy krok polega na szybkim spuszczeniu powietrza z opony. Aby to zrobić, wystarczy wyjąć wentylnicę zaworu za pomocą klucza do odkręcania wentyla.

Następnie połóż oponę na montażownicy i zacznij odczepiać oponę z dwóch stron felgi. Jeśli nie posiadasz montażownicy, możesz wykonać tę operację za pomocą szerokiego imadła szczękowego lub prasy hydraulicznej.

Odczepioną oponę nasmaruj tłuszczem lub mydłem, aby ułatwić jej demontaż.

Aby wyciągnąć oponę z felgi, użyj 3 łyżek do zdejmowania opony z koła, chroniąc felgę 3 felgami ochronnymi. Umieść ochronę na feldze, następnie podnieś ją za pomocą zdemontowanej opony, aby wyjąć oponę. Powtórz tę czynność tyle razy, ile będziesz potrzebował do wyjęcia jednego boku opony.

Drugi bok wyciągamy w ten sam sposób, sięgając od wewnętrznej strony felgi.

Montaż opony

Jeszcze raz posmaruj felgę i oponę do zamontowania. Pierwszy bok opony łatwo wchodzi na felgę, musisz, lekko pchając, zamontować 3/4, po czym, za pomocą zdemontowanej opony, pozostałą 1/4.

Aby zamocować drugi bok opony, użyj kilku zdemontowanych opon, uciskając oponę kolanem lub korzystając z pomocy osoby trzeciej.

Gdy założysz do końca oponę, odczep wentyl za pomocą klucza do odkręcania wentyla.

Ostatni etap polega na umiejscowieniu opony na feldze, pompując ją aż do usłyszenia dwóch "klaknięć". Klaknięcie oznacza, że opona jest dobrze przymocowana do felgi.

Pozostaje jeszcze napompować oponę tak, aby uzyskać odpowiednie ciśnienie i dokonać wyważenia, jeśli to konieczne.