Liczba warstw a indeks nośności

Czym jest warstwa opony?

Struktura osnowy opony decyduje o jej trwałości. Warstwy są zbudowane z kordu z włókien syntetycznych (kevlaru, nylonu, poliestru), które pokrywają całą osnowę i łączą obie części drutkówki. Są umieszczone w kluczowych punktach opony.

  • W bezpośrednim kontakcie ze stopką, aby zredukować tarcie o felgę.
  • Powyżej podwójna warstwa kauczuku syntetycznego, która pełni rolę komory powietrznej w oponach Tubeless (bezdętkowych).

W niektórych oponach warstwy osnowy nakładają się na siebie pod różnym kątem. Jest to cecha, która pozwala odróżnić opony o budowie diagonalnej (warstwy nakładają się na siebie pod kątem 55 stopni) od tych o budowie radialnej (wszystkie warstwy są prostopadłe do osi opony.



Obecne opony diagonalne zastępowane są przez opony radialne, poza przypadkami specyficznego zastosowania.

Dzięki postępom technologicznym i wynalezieniu włókien syntetycznych materiały wykorzystywane do produkcji kordu znacząco się zmieniły.

Indeks nośności/liczba warstw umieszczony na bocznej powierzchni opony pozwala na określenie maksymalnej nośności opony napompowanej do poziomu zalecanego przez producenta.

Indeksy nośności dla samochodów osobowych są liczbowe, natomiast pojazdy dostawcze posiadają indeksy literowe (im bliżej litery Z, tym bardziej odporna jest opona - sprawdza się w warunkach wyższego ciśnienia i utrzymuje cięższe ładunki).

Przed wprowadzeniem indeksów nośności wskaźniki wartsw lub ich rzeczywista liczba były używane do mierzenia odporności opony. Im więcej warstw, tym mocniejsza była osnowa.

Obecnie indeks ładowności/liczba warstw nie odpowiada dokładnej liczbie warstw kordu pod bieżnikiem, ale wskazuje wytrzymałość opony podobną do tej, jaką kiedyś wskazywały warstwy diagonalne.

Obecnie większość opon do samochodów osobowych posiada tyko dwie warstwy. Opony do pojazdów dostawczych ou deux plis. Jeśli chodzi o opony do pojazdów dostawczych z konstrukcyjnym oznaczeniem pojazdu (10, 12 lub 14 warstw) tak naprawdę posiadają one tylko dwie lub trzy warstwy blaszane lub jedną stalową.

Jako że zazwyczaj opony do samochodów osobowych są przeznaczone do utrzymywania standardowego obciążenia, na bocznej powierzchni tych opon nie znajdziemy informacji na temat nośności opony lub zwykły zapis SL ( standard load).


Europejski system indeksów nośności opon i Maksymalne ciśnienie / Osobowe
Indeks nośnościSkrótMaksymalne ciśnienie
Standardowe obciążenieSL2,45 bar
Większe obciążenieXL2,8 bar
Europejski system indeksów nośności opon i Maksymalne ciśnienie / Dostawcze
Indeks nośnościIndeks warstwMaksymalne ciśnienie
B42.45 bar
C63.35 bar
D84.35 bar
E105.30 bar
F126.30 bar