Często zadawane pytania : Wszystko o Twoim pojeździe i technice

Z jaką częstotliwością powinienem zmieniać opony w samochodzie?

Zanim będzie za późno!

Istnieją 3 główne powody, dla których należy zmieniać opony w samochodzie:

Pierwszy powód to obowiązujące prawo:
Gdy głębokość Twoich opon wynosi 1,6 mm, czyli osiągnąłeś poziom ich zużycia, z punktu widzenia prawa nie możesz dalej jeździć na tych oponach.
Możesz otrzymać mandat, a Twój pojazd może zostać unieruchomiony.

Drugi powód to bezpieczeństwo:
Im bardzie zużyte są opony, tym dłuższy jest czas hamowania na mokrej nawierzchni i zwiększa się ryzyko akwaplanacji.
Dlatego ważne jest, by zmienić opony zanim osiągnie się tę głębokość opon.

Trzeci powód to bezpieczeństwo:
W przypadku przebicia opony, specjalista musi sprawdzić ogumienie oraz miejsce przebicia.
Jeśli przebicie miało miejsce z boku opony lub jeśli widoczne są ślady przecięć, wtedy naprawa opony nie jest możliwa i musi ona zostać wymieniona.

Posiadanie opon w dobrym stanie jest gwarancją bezpieczeństwa i wychodzi taniej niż w przypadku spowodowania wypadku.

Nie zapominaj: opona to Twój jedyny kontakt z nawierzchnią!

Jak często powinienem sprawdzać ciśnienie w oponach?

Sprawdzanie ciśnienia w oponach przynajmniej 2 razy w miesięcu jest konieczne z kilku powodów:

Ciśnienie w oponach nieznacznie naturalnie maleje.
Systemy bezdętkowe, mimo że są niemal doskonale hermetyczne, posiadają słabsze obszary (zawory, drutówki).
Możliwe jest także, że sposób prowadzenia pojazdu (powtarzające się wjeżdżanie na chodnik...) przyspiesza ten naturalny spadek ciśnienia.

W wyniku przebicia opony powietrze może powoli z niej schodzić.
Najechanie na tępy przedmiot, uszkodzenie zaworu, utrata nakrętki zaworu, wbicie gwoździa lub śruby w bieżnik.
Wszystkie te sytuacje wymagają ostrożności.

Zmiana temperatury wpływa na wielkość cząsteczek powietrza.
Opony zimą potrzebują więcej powietrza, bo temperatura jest niższa niż latem, kiedy to cząsteczki powietrza zwiększa swoją objętość na skutek wyższej temperatury.

Zalecamy regularne kontrolowanie ciśnienia w oponach na stacji benzynowej lub w warsztacie samochodowym, aby wykryć możliwie najwcześniej ewentualny problem z oponami i dopasować ciśnienie.

Dlaczego moje opony zużywają się tak szybko?

Kilka czynników wpływa na zużycie opon:

  • Obciążenie samochodu: im większe obciążenie samochodu (ciężar pustego pojazdu + ładunek), tym więcej muszą unieść i zamortyzować opony.
  • Rodzaj trasy: jazda po mieście i w górach bardziej wpływa na zużycie opon (przyspieszanie, zmiana kierunku jazdy, hamowanie) niż jazda ze stałą prędkością autostradą.
  • Sposób prowadzania samochodu: im częściej naprzemiennie hamujemy i przyspieszamy, "szarpiemy", tym bardziej zużywamy opony.
  • Stan podwozia (układ zawieszenia, system hamulcowy, paralelizm, stan przegub, wyważanie kół, ciśnienie w oponach...). Opony w nowym samochodzie zużywają się wolniej niż w pojeździe źle utrzymanym.
  • Pora roku, model i marka zamontowanych opon w samochodzie: im miększa jest mieszanina gum, tym szybciej zużyją się opony.

Wszystkie te czynniki razem decydują o tym, w jakim tempie zużywać się będą Twoje opony. Zużycie, oczywiście, pogłębia się z upływem czasu.

Dlaczego moje opony są takie drogie?

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie: "ile kosztują opony?"

Niezależnie czy chodzi o opony letnie, zimowe czy całoroczne, trudno odpowiedzieć na to pytanie bez podania dodatkowych informacji.

W rzeczywistości wiele kryteriów składa się na cenę opon:

  • Średnica felgi.
  • Rozmiar opon.
  • Wybrana marka opon.
  • Wybrany profil opon.
  • Pora roku.

Krótko mówiąc: za oponę możemy zapłacić zarówno kilka jak i kilkaset euro.

Zalecamy zakup opon na naszej stronie, abyś miał pewność, że dobrze Ci doradzono i abyś nie tracił czasu na odpowiadanie na wszystkie te pytania.

Czy łańcuchy śniegowe są obowiązkowe?

Funkcją łańcuchów śniegowych (poza obowiązkiem jego zakładania) jest zapewnienie Ci bezpieczeństwa w trakcie jazdy w ekstremalnych warunkach atmosferycznych - w śniegu czy na lodzie.

Dzięki łańcuchom śniegowym zachowasz panowanie nad samochodem podczas jazdy zimą.

Prowadzenie pojazdu zimą lub w górach nie ma być źródłem stresu.

Niezbędne jest zatem wyposażenie samochodu w łańcuchy śniegowe przed wyruszeniem w drogę.

Prawo jasno mówi, że łańcuchy nie są obowiązkowe, chyba że wskazuje na to znak.

Powinieneś zatem mieć w swoim bagażniku łańcuchy, gdyż na niektórych terenach są one obowiązkowe.

Czy mogę zmienić rozmiar moich opon lub zamontować opony w obojętnie jakim rozmiarze?

Kupiłeś samochód i chcesz zmienić rozmiar opon lub felg.

Jest to możliwe pod pewnymi warunkami. Oto jak należy się do tego zabrać:

  • Sprawdź rozmiar oryginalny.
  • Przejdź do naszej tabeli z odpowiednikami rozmiarów, która zawiera wykaz homologacji.
  • Lista z wszystkimi możliwymi homologowanymi rozmiarami.
  • Po wstępnym wyborze, sprawdź kompatybilność z aktualnymi kołami lub nowymi felgami.
  • Przejdź na naszą stronę, aby znaleźć opony lub całe koła.

Niezależnie w jakim celu chcesz zmienić opony (odświeżyć wygląd pojazdu, przygotować się na zimę lub zaoszczędzić), OponyLider pomoże Ci dokonać wyboru.

Uwaga! Należy zwrócić uwagę nie na aktualne opony w samochodzie, lecz na rozmiary opon homologowanych przez producenta pojazdu. Należy także przestrzegać indeksu prędkości i nośności dla opon.

Czym są opony pierwszego montażu?

Opony pierwszego montażu to opony, które wybrał producent samochodu do konstrukcji i homologacji pojazdu.

Każde inne ogumienie nie jest więc oryginalne, lecz może być homologowane.

Oznacza to, że opony w danym rozmiarze mogą zostać zamontowane w Twoim samochodzie bez stanowienia zagrożenia dla zdrowia i życia kierowcy i pasażerów.

Czym jest wyposażenie pierwszego montażu dla opon w moim samochodzie?

Opony pierwszego montażu definiują rozmiar, markę i model opon, w które wyposażony był samochód, gdy opuścił fabrykę.

Zakup nowych opon zgodnych z oponami pierwszego montażu nie jest obowiązkowy

Poniższe oznakowania pozwolą Ci sprawdzić, czy opona została wyprodukowana dla danego modelu samochodu (oznakowania znajdują się na boku opony i karcie produktu):

  • Opony Alfa Romeo: oznakowanie na boku opony AL
  • Opony Aston Martin: oznakowanie na boku opony AM8, AM9, AMS, AMP
  • Opony Audi: oznakowanie na boku opony AO ,RO1, RO2, B, EZ
  • Opony Bentley: oznakowanie na boku opony B, B1, BC, BL
  • Opony BMW: oznakowanie na boku opony *, M3
  • Opony Citroën: oznakowanie na boku opony SI
  • Opony Chrysler: oznakowanie na boku opony C1
  • Opony Ferrari: oznakowanie na boku opony F, K1, K2, K3, KA
  • Opony Fiat: oznakowanie na boku opony G1
  • Opony Ford: oznakowanie na boku opony FI, FO
  • Opony Honda: oznakowanie na boku opony DZ
  • Opony Jaguar: oznakowanie na boku opony JRS, J
  • Opony Lamborghini: oznakowanie na boku opony L
  • Opony Lancia: oznakowanie na boku opony LZ
  • Opony Lotus: oznakowanie na boku opony LS
  • Opony Mazda: oznakowanie na boku opony DZ, EZ
  • Opony McLaren: oznakowanie na boku opony MC, MC1
  • Oponoy Maserati: oznakowanie na boku opony K1, K2, K3, KA
  • Opony Mercedes: oznakowanie na boku opony MO, MO1, MOE, G1, EXT
  • Opony Mitsubishi: oznakowanie na boku opony MZ
  • Opony Opel: oznakowanie na boku opony OP
  • Opony Porsche: oznakowanie na boku opony N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6
  • Opony Renault: oznakowanie na boku opony G1, RE
  • Opony Seat: oznakowanie na boku opony SE
  • Opony Subaru: oznakowanie na boku opony CZ
  • Opony Suzuki: oznakowanie na boku opony SU
  • Opony Toyota: oznakowanie na boku opony DZ, MZ
  • Opony Volkswagen: oznakowanie na boku opony VO, V0, VW, G

Podczas zmiany opon upewnij się, że opony zamontowane są na tej samej osi, aby uniknąć wibracji lub niestabilności pojazdu podczas jazdy.

W przypadku samochodów sportowych i szybkich zalecamy montaż serii opon posiadających to specyficzne oznakowanie.

Dlaczego należy wymieniać zawory w oponach?

Dobry stan zaworu w oponach jest gwarancją, że opony zachowają odpowiednie ciśnienie.

Wraz z przejechanymi kilometrami kauczukowy zawór zużywa się.

Ważne jest zatem, aby wymienić go podczas wymiany opon.

Zawory z metalu mogą przetrwać natomiast lata jazdy.

Podczas wymiany opon montażysta powinien mimo wszystko sprawdzić ich szczelność.

Jak sprawdzić rozmiar opon w samochodzie?

Rozmiar Twoich opon podany jest na boku Twojego ogumienia.

Znajdziesz tam wszystkie informacje potrzebne, by wymienić opony:

  • Szerokość (wyrażoną w milimetrach)
  • Wysokość, nazywaną również serią (wyrażoną w %)
  • Średnica felgi (wyrażona w calach)
  • Indeks nośności
  • Indeks prędkości

Na przykład: 225/45R17 94W oznacza:

  • Szerokość opon: 225
  • Seria: 45
  • Średnica: 17
  • Indeks nośności: 94
  • Indeks prędkości: W
LiveChat
Whatsapp Messenger